Dodenherdenking

Raden van kerken werken op honderden plaatsen in Nederland mee aan de dodenherdenking van 4 mei aanstaande. Het is bemoedigend op te merken dat de samenwerking met andere groepen en godsdiensten in dezen verwachte en onverwachte coalities geeft.

De Raad van Kerken in Arnhem organiseert voor het tweede jaar de dodenherdenking in samenwerking met Turks islamitische gemeenschappen. Er is eerst een korte interreligieuze herdenkingsdienst in de Walburgisbasiliek. Daarna gaat men met naar de herdenkingsplechtigheid en kranslegging bij het Stadhuis.

Voorgangers in de herdenkingsdienst zijn buurtpastor van Klarendal en Sint Marten Geert Rozema, vanuit rk parochie Sint Eusebius, predikante Yolanda Voorhaar, vanuit de Protestantse Gemeente Arnhem en imam Bahaeddin Budak vanuit de Turks-Islamitische gemeenschap namens het Turks Platform Arnhem.

Aansluitend op de herdenkingsdienst is er de mogelijkheid om de Vrede Express te bezoeken op het parkeerterrein voor de Walburgisbasiliek. De bus is geopend van 20.20uur tot ongeveer 21.00uur. Het biedt een interactieve tentoonstelling over (anti)discriminatie en vooroordelen. De bus is ook op 5 en 6 mei nog te bezoeken in Arnhem.

Tot slot een gedicht, zoals het niet alleen in Arnhem, maar in vele plaatsen van toepassing is.

TWEE MINUTEN

Gedicht

twee minuten nadenken

over dingen