Verhalen van niet-westerse christenen in Europa gebundeld in database

Een onderzoeksteam aan de Radboud Universiteit verzamelde boeken en andere publicaties van oriëntaals-orthodoxe christenen die sinds de jaren ’70 vanuit het Midden-Oosten en Afrika naar Europa migreerden. De database is inmiddels bijna compleet en staat online.

Hoogleraar mondiaal christendom Radboud Universiteit, Heleen Murre-van den Berg, leidt het project. Van Syrisch-orthodoxen en Armeniërs, tot christenen uit Ethiopië en Eritrea en kopten uit Egypte. In de afgelopen vijftig jaar moesten verschillende groepen door een, soms gedwongen, vertrek uit hun regio in Europa opnieuw hun geloofsgemeenschap vormgeven en daar hebben boeken een grote rol in gespeeld, vertelt Murre-van den Berg. ‘Wat je op papier zet, zegt iets over wat je belangrijk vindt in het geloof,’ vertelt zij in het Nederlands Dagblad.

Grote verscheidenheid

De database Four-Corners-of-the-World verzamelt publicaties van Oriëntaals-orthodoxe christenen, dat wil zeggen de Koptisch-orthodoxe kerk, de Syrisch-orthodoxe kerk, de Armeens-apostolische kerk en de Ethiopische en Eritrese Tewahdo-kerken en enkele verwante kerken, zoals de Assyrische Kerk van het Oosten. De publicaties kunnen zowel in Europa als in andere delen van de wereld zijn geproduceerd, in een grote verscheidenheid aan talen. Deze database is opgezet door de leden van het project Rewriting Global Orthodoxy: Oriental Orthodox Christians in Europe, 1970-2020, en gehost door de Radboud Universiteit Nijmegen.

Onderzoek

De database kan dienen als basis voor onderzoek naar de manier waarop Oriëntaalse christenen in Europa het erfgoed van hun lange traditie hebben overgebracht. Meestal bevat de database geen pdf’s van de volledige publicatie om geen inbreuk te maken op auteursrechten. Verschillende afbeeldingen laten de inhoud, illustraties en vormgeving zien. Het openbare deel van de database biedt een aantal manieren om deze publicaties te doorzoeken, op basis van taal, auteur & vertaler, genre en beeldtaal. Onderzoekers die geïnteresseerd zijn in een uitgebreider gebruik van deze materialen voor hun onderzoek kunnen contact opnemen met de onderzoeksgroep.