Solidariteitsbezoek Griekenland

Van zondag 13 tot en met vrijdag 18 maart bezocht een delegatie van de Raad van Kerken in Nederland kerken en hulporganisaties die zich inzetten voor vluchtelingen in Griekenland. Een bezoek als teken van bemoediging in een land waar de steun aan vluchtelingen sterk onder druk staat. De reis, die eerst in januari stond gepland maar in verband met corona werd uitgesteld, is een signaal voor Nederland om meer te doen en zich ook hier solidair te tonen.

Solidariteit daar, aandacht hier

De reis had twee doelen: In de eerste plaats solidariteit betuigen met Griekse kerken en hulporganisaties. Zij zetten zich in hele moeilijke omstandigheden in voor vluchtelingen in Griekenland.

In de tweede plaats wil de Raad van Kerken de situatie van vluchtelingen in Griekenland nadrukkelijk onder de aandacht brengen van de miljoenen Nederlandse kerkleden en de politici in Den Haag. Zo kan de reis zeker ook als spiegel dienen voor Nederland, dat meer voor vluchtelingen kan en moet doen.

Juist op het vasteland is de situatie moeilijk

Op het vasteland van Griekenland is de situatie schrijnend. Veel mensen wachten jarenlang in kampen, honger komt regelmatig voor. Terwijl er veel aandacht is voor de Griekse eilanden, komt wat er op het vasteland gebeurt veel minder in beeld.

Reden voor de Raad van Kerken om juist hierheen te gaan. Op het programma stonden Thessaloniki waar de NGO Naomi met grote inzet vluchtelingen opvangt. In Katerini heeft de Grieks Evangelische Kerk een hulpprogramma. In Athene bracht de delegatie een bezoek aan Apostoli, dat voedselpakketten verspreidt, Synyparxis dat kinderen opvangt, het Rooms-Katholieke Caritas en de Greek Council for Refugees die zich inzet voor juridische hulp.

Voor de Griekse kerken en hulporganisaties vormde de reis een bemoedigend signaal is in een zware tijd. De steun aan vluchtelingen staat sterk onder druk. Diverse organisaties hebben rapporten gepubliceerd over vluchtelingen die met geweld de grens naar Turkije worden overgezet, in strijd met alle internationale verdragen. Ook heeft Griekenland wetten uitgevaardigd die hulp aan vluchtelingen met boetes en celstraffen bestraft. Journalisten voelen zich steeds minder vrij over de situatie te berichten.

De Raad van Kerken zet zich al jarenlang in voor een humane opvang van vluchtelingen, in Nederland, maar ook in Europa, via deelname aan de Churches’ Commission for Migrants in Europe.

Lees meer over de ervaringen en ontmoetingen tijdens deze solidariteitsreis