Belgen volgen buren

Waarom zouden we in België niet net als ‘onze noorderburen’ kerken ombouwen tot woning? Die vraag stelt Zimmo, een website die vastgoed zoekt op alle websites en deze bundelt op een nieuwe site. ‘Bij onze noorderburen is een omgebouwde kerk al lang geen vreemde eend in de bijt meer. Zo kenden enkele religieuze gebouwen in Utrecht, Haarlo en Rotterdam een hemelse renovatie. Zo’n kerk heeft al een bepaalde charme, als je ze nog eens verbouwt met duurzame en herbruikbare materialen is het onweerstaanbaar’, aldus Zimmo op de website.

Zimmo vond diverse voorbeelden van kerken die zijn verbouwd en ook een kerk die nu in België te koop staan. ‘Je komt het niet elke dag tegen, zo’n mogelijkheid om een kerk te kopen. En toch kan het, zélfs in België!’. Zimmo toont de kerk in Gingelom in de provicie Limburg. In de piepkleine dorpskern bevindt zich ‘De Heilige Kruiskapel van Muizen’. Het gebouw werd in 1647 gebouwd en is recent geheel gerenoveerd. De kostprijs voor de nieuwe koper is 298.000 euro.

Zimmo laat zien hoe het oude karakter is gebleven. Zo is het harmonium, een traporgel, nog steeds bespeelbaar. En er is een volledig nieuwe verwarming op gas geplaatst, zodat je niet hoeft te verkleumen. Drie houten beelden zijn in de kerk gehandhaafd.

De kerk wordt aangeboden als commercieel vastgoed, als ideale plaats om recepties te houden. De voormalige sacristie is daartoe omgebouwd tot een ingerichte keuken met ovens, vaatwasser, frigo, kookplaat en ‘alles wat je maar kan gebruiken om hosties te maken’, aldus de ondernemers. ‘Of biefstuk met frietjes, dat kan ook’.

Zimmo kijkt vervolgens over de grenzen en laat kerken zien uit diverse landen die een restyling hebben ondergaan, waaronder drie uit Nederland. In Haarlo kreeg de voormalige hervormde kerk een complete make-over, aldus Zimmo. In Utrecht kreeg een oude, katholieke kerk een nieuwe inrichting. En in Rotterdam maakte Ruud Visser Architecten een nieuwe look voor een kerk uit 1930, de woning is gelegen langs het water, met aan de rivierkant niets dan glasramen.

Zoals bekend zijn kerkgenootschappen terughoudend in het afstaan van kerkgebouwen. In de regel zoekt men eerst naar een herbestemming als geestelijke ruimte, of een herbestemming die redelijk aansluit bij het ooit sacrale karakter van het gebouw. Als dat niet lukt zijn er voorbeelden te noemen van kerken die zijn afgebroken. Voor rooms-katholieke gelovigen is de kerk een gewijde ruimte, die met ceremonieel weer onttrokken wordt aan de gewijde bestemming. In protestantse kring ziet men het kerkgebouw als plek die de wijding krijgt op het moment dat het Woord opengaat.

Foto’s:
1. België: Chris Humphreys (internet)
2. Rotterdam: René de Wit (internet)
3. Utrecht: Conrbread Works (internet)