138.000 Handtekeningen tegen opsluiting kinderen en asielzoekers

Ineke Bakker, algemeen secretaris van de Raad van Kerken in Nederland, overhandigde vanmiddag onder grote belangstelling van de media ruim 138.000 handtekeningen aan leden van de Tweede Kamer in Den Haag. Doel van de handtekeningenactie is om de aandacht te vestigen op het opsluiten van de kinderen van asielzoekers. Ineke Bakker werd geassisteerd door tientallen kinderen die haar symbolisch sleutels voor de vrijlating van kinderen overhandigden.

“Deze sleutels leggen we nu in handen van leden van de Tweede Kamer. U kunt iets doen, ja, alle mensen achter de handtekeningen vinden dat u iets moet doen, zo liet Ineke Bakker de kamerleden weten. “Doe alles wat in uw vermogen ligt om te zorgen dat kinderen die nu opgesloten zitten, vrijgelaten worden en dat er vanaf morgen geen nieuwe kinderen meer in de cel komen. Zoek met al uw creativiteit naar andere oplossingen. In ons laatste manifest staan daar concrete voorbeelden voor. Zo moeilijk en ingewikkeld is het ook allemaal niet. Doe het, voor de kinderen en hun ouders. Doe het, voor al die mensen die zich bij hen betrokken weten. Doe het, voor uw eigen geweten en het welzijn van onze samenleving. Hier zijn de sleutels! Hier zijn de handtekeningen!”

Klaas de Vries, Tweede-Kamerlid voor de PvdA, reageerde: “Het opsluiten van kinderen staat al een tijd op de Kameragenda. We zoeken als Tweede Kamer naar alternatieven. Volgende week woensdag zullen we hierover in de Kamer spreken. Voor uw inspanningen voor deze kinderen willen we u zeer bedanken”.

“Als je als ouder voor de keuze wordt gesteld om je kind in een pleeggezin onder te brengen, terwijl je zelf wordt opgesloten is dat vreselijk”, merkte Boris Dittrich, lid van de Tweede Kamer voor regeringspartij D66 op. “Minister Verdonk moet hiermee ophouden”, stelde hij resoluut.

De handtekeningenactie “Geen kind in de cel” is in januari gelanceerd door de Raad van Kerken en Kerkinactie. De afgelopen maanden heeft een groot aantal maatschappelijke organisaties zich bij de actie aangesloten, waaronder Amnesty International en Unicef. Ook leden van de lidkerken van de Raad van Kerken verzamelden veel handtekeningen.

Amersfoort, 21 juni 2006

Lees hier de volledige toespraak van Ineke Bakker.