Subsidie-aanvraag

De kerken in de vier grote steden werken aan een gezamenlijke subsidie-aanvraag voor het organiseren van de kerkennachten. De Raad van Kerken in Nederland werkt mee in het project en probeert ook zoveel mogelijk andere plaatsen bij het initiatief te betrekken. Kerken die willen meedoen in de aanvraag kunnen nog tot 1 september zich melden bij het bureau van de Raad.

De populariteit van de kerkennachten is de laatste jaren ook in Nederland gestegen. Nadat er eerder initiatieven waren in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben plaatsen als Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam in de achterliggende jaren al ervaring opgedaan met de kerkennacht, waarin de kerken een nacht lang massaal de deuren openzetten en korte presentaties verzorgen op spiritueel en cultureel gebied. De presentaties vinden meestal plaats in het weekend in de buurt van de kortste nacht, dus rond 21 juni.

De Raad van Kerken heeft verschillende keren bericht over de initiatieven. Soms lokt het ene bericht het andere bericht uit. Henk Kleinlugtenbelt van het Apeldoorns Beraad van Kerken reageerde met verwijzing naar de onlangs gehouden Apeldoornse ‘nacht van het Vuur’, georganiseerd in samenwerking met Abri en Joker. Voor meer informatie zie ook de website: www.apeldoornsberaadvankerken.nl