Peter Nissen ontvangt Volzin-prijs

Op zaterdagmiddag 25 november zal de tweede VOLZIN Waarderingsprijs worden uitgereikt aan theoloog en kerkhistoricus Peter Nissen.

Waarderingsprijs

Eind vorig jaar heeft de redactie van VOLZIN besloten voortaan twee keer per jaar een VOLZIN Waarderingsprijs uit te reiken aan personen in Nederland die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt binnen het werkveld van kerk, religie, levensbeschouwing en zingeving in Nederland. Veelal zijn dit mensen die eigenlijk al lang een grote prijs hadden moeten hebben, maar die zo’n prijs nooit hebben gekregen.

VOLZIN-hoofdredacteur Greco Idema is van mening dat Nissen al decennia een van de belangrijkste theologen in Nederland is. Idema: “Het is onbegrijpelijk dat Nissen niet al eens tot ‘theoloog van het jaar’ is gekozen. Als je ziet wat hij voor katholiek, kerkelijk en religieus Nederland heeft betekend en nog steeds betekent, is het raar dat dit nog maar zeer bescheiden wordt gewaardeerd. De redactie van VOLZIN vindt het daarom nu tijd worden om hem de waardering te geven die hij verdient.”

Peter Nissen (1957) is hoogleraar Kerkgeschiedenis, Spiritualiteitsstudies en Oecumenica geweest aan onder meer de universiteiten van Nijmegen en Tilburg. Hij is redacteur geweest van verschillende tijdschriften, waaronder Speling en Trajecta, en schrijft nu regelmatig voor tijdschriften als VOLZIN, Heilig SpelHerademing en Gerardus. Hij is redactielid van het monastieke tijdschrift De Kovel. Daarnaast is voorzitter van de beraadgroep Geloof en kerkelijke gemeenschap van de Raad van Kerken en in die hoedanigheid lid van de plenaire Raad.

Plekken van gedeelde kwetsbaarheid

Nissen zal de prijs ontvangen tijdens een inspiratiemiddag over kloosters en kloosterspiritualiteit in de Grote Kerk in ’s-Hertogenbosch. Voor deze middag zal hij een inspiratielezing verzorgen met de titel: Kloosters: plekken van gedeelde kwetsbaarheid. Aanmelden is mogelijk via deze pagina.

Foto: Martje van der Heijden