Een vredeswandeling in Zwolle

Op het schoolplein van Basisschool De Springplank zijn schoolkinderen al vroeg in de weer om alles in gereedheid te brengen voor de Walk of Peace. Het is zaterdag 18 september, een vrije dag. De kinderen zijn druk bezig met het klaarzetten van tafels en het maken van menukaarten. De gerechten die vanmiddag aangeboden worden zijn gesponsord, de opbrengst gaat naar het goede doel, het schoolreisje van volgend jaar. Nu maar hopen op veel deelnemers met trek.

Dit jaar is het de zevende keer dat de Walk of Peace gehouden wordt. Het initiatief ging in 2015 uit van de Raad van Kerken en Pax. Vóór corona werd tijdens de vredesweek in zo’n 40 plaatsen een Walk of Peace gehouden. Door de pandemie zijn het er nu veel minder.

In Zwolle wordt de Walk of Peace voor het vierde jaar op rij gehouden. Het motto is dit keer ‘Jij hoort erbij’. Het Vredesplatform Zwolle heeft alles georganiseerd. Kartrekkers en bezielers zijn Marlies en Sytse Tjallingi, quakers, voor wie de inzet voor vrede de kern van hun geloofsovertuiging is. De voorbereiding was intensief. Door de wijk Dieze is een wandelroute uitgezet, diverse instellingen in de buurt zijn bereid gevonden om deelnemers aan de route te ontvangen en te informeren.

Onder een stralende zon worden de openingsspeeches gehouden. Directrice Suzanne Habers vertelt over het karakter van deze basisschool die kinderen in hun kracht wil zetten. Wethouder Michiel van Willigen spreekt over het belang van het thema ‘Jij hoort erbij’ voor deze wijk die veel culturen en nationaliteiten herbergt. Maryem Lhajoui van Pax vertelt over het leven van haar opa die ondanks moeilijkheden en ervaringen van discriminatie, tot het einde toe dankbaar in het leven stond.

In mijn bijdrage belicht ik de Walk of Peace vanuit het motto ‘De liefde van Christus beweegt de wereld tot verzoening en eenheid’. Dit is volgend jaar de leidraad van de algemene vergadering van de Wereldraad van Kerken in het Duitse Karlsruhe. In het prachtige gedicht van stadsdichteres Sarah Lucassen komt alles samen. Uit haar gedicht:

Zie de ander
en praat er over.
Lieve jij,
Blijf delen.
Samen maken we verschil door te handelen in vrede.

In kleine groepjes gaan we op weg. In totaal zijn er tien bezoekplekken. Iedere groep doet vier plekken aan. Op onze route doen we Vluchtelingenwerk, het Leger des Heils, de Alevitische Vereniging en stichting Focus aan. Stuk voor stuk mooie plekken die het samenleven schragen en uitsluiting tegengaan.

Aan het einde van de wandeling komen we weer terug op het schoolplein waar Stan Fritschy zijn verhaal over niet-vertelde verhalen, dat hij eerder die middag al bracht bij het oorlogsmonument op het St. Josephplein, nogmaals op indrukwekkende wijze vertolkt.

De kinderen waren toen al weg. Naar verluidt waren zij tevreden over de opbrengst van hun actie.

Maryem Lhajoui van Pax
Kinderen De Springplank