Europa: ideaal zonder droom?

Het begint een traditie te worden in Utrecht: op donderdag 9 mei 2019 (Europadag) presenteren “De Drie Utrechtse Kathedralen” voor de derde keer het Europadag symposium, met de titel: Europa: ideaal zonder droom? over europopulisme en vreemdelingenvrees. Nu het grote verhaal is vergeten en de Europese politiek hoofdzakelijk wordt bepaald door berekeningen en resultaten, wordt op dit symposium duidelijk gemaakt hoe we juist door het gedenken van een gedeeld verleden openingen kunnen vinden voor de herontdekking van het Europese ideaal.

•    De hoofdlezing, met als titel ‘Europa: ideaal zonder droom? over Europopulisme en Vluchtelingenvrees’, zal gehouden worden door prof. dr. C.H. (Chris) Doude van Troostwijk, filosoof/theoloog, werkzaam in Luxemburg en Amsterdam.
•    Als coreferent zal drs. H. (Hans) Sakkers reageren vanuit Utrechts perspectief. Sakkers is hoofd van de afdeling Europese en internationale zaken van de gemeente Utrecht.
•    Daarna volgt een discussie met de deelnemers aan het symposium.
•    Culturele omlijsting door enkele leden van het ensemble Alhambra Revisited, met muzikale optredens uit de (Spaans) Joodse, Arabische en Christelijke traditie; een rijke Europese cultuur die eigenlijk geworteld is in de Oriënt.

Voorafgaand aan het symposium is er in de Domkerk een oecumenische Europavesper, waarin de vertegenwoordigers van de Drie Utrechtse Kathedralen, de Rooms-Katholieke Sint Catharinakathedraal, de Oud-Katholieke Sint Gertrudiskathedraal en de Protestantse Domkerk zullen voorgaan.

Programma

Vesper van 18:00 – 18:45 uur, in de Domkerk, hoofdingang Domplein, voor ieder gratis toegankelijk.
Voor de bezoekers van vesper en symposium zijn er lunchbags voor onderweg naar het symposium.

Symposium van 19:30 – 22:00 uur, Gertrudiskapel, ingang conferentiecentrum “In De Driehoek”, Willemsplantsoen 1c te 3511 LA Utrecht. Sprekers: prof. dr. C.H. (Chris) Doude van Troostwijk en drs. H. (hans) Sakkers.
Na de pauze is er gelegenheid voor debat met publiek en sprekers.

Ontmoeting van 22:00 – 22:30 uur onder het genot van een drankje en een hapje

Entree € 15,-. Studenten, CJP en U-Pas gratis. Betaling ter plaatse
Nadere informatie: https://www.europadagutrecht.nl/ Aanmelden kan met een mailtje naar aanmelden@europadagutrecht.nl

Dit initiatief wordt ondersteund door kerkelijke, religieuze en seculiere organisaties.

Foto: Europa, dochter van de koning van het rijke Tyrus op de rug van Zeus (in de gedaante van een stier). Ze komen net de zee uit, op Kreta, waar Zeus haar heen ontvoerde.