Divali-groet 2018

De contactgroep Hindoes-Christenen van de Raad van Kerken brengt evenals vorig jaar een zogenaamde Divali-groet uit met de bedoeling dat kerken en parochies die werken in een omgeving waar ook veel hindoes wonen een groet kunnen overbrengen. Het Divali-feest vindt dit jaar plaats op 6 november.

Het is dit jaar voor de tweede keer dat er een groet met Divali verschijnt. Deze groet komt in de plaats van de groet ter gelegenheid van het Holi-feest. De hindoes in de contactgroep hebben aangegeven dat dit feest in de laatste jaren voor hindoes steeds belangrijker is geworden. Ook sluit het meer aan bij internationaal gebruik. Ook het Vaticaan stuurt dan een boodschap.

Downloaden pdf: klik hier

De tekst van de groet, waar plaatselijke parochies en gemeenten gebruik van kunnen maken luidt als volgt:

Shubh Divali 2018

6 november 2018

….

de lamp van de zachte liefde
de lamp van het wonderlijk geduld
de lamp tegen geïrriteerdheid, tegen wanhoop, vertwijfeling
de lamp van het juiste woord, van het zoeken,
van het tasten naar taal
naar de taal die het hart verovert
de lamp tussen pool en tegenpool

Shrinivāsi
Uit: Een weinig van het andere: bloemlezing samengesteld en ingeleid door Geert Koefoed. Haarlem: In de Knipscheer 1984, p. 57

U viert op 6 november aanstaande als hindoes in Nederland het Divali-feest. In het donkerste deel van de maand ontsteekt u lampen en lichtjes. Het is een moment van overgang. Het duister wijkt.
Wij delen met u de werkelijkheid waarin kwaad en onwetendheid zich op allerlei manieren manifesteren. Zij jagen ons angst aan. Zij roepen gemakkelijk irritatie, wanhoop of vertwijfeling op. Wij verlangen naar een manier van samen leven waarin liefde met geduld de goede woorden vindt. Taal om te verbinden. Want we willen verbinding maken vanuit het hart.
Het Divali-feest wortelt in tal van hindoe-verhalen en tradities. Deze kunnen in de Nederlandse samenleving bijdragen aan de versterking van de geduldige liefde. Wij blijven die liefde verwelkomen en wensen u als christenen in Nederland van harte ‘Shubh Divali’: goed Divali-feest!

Deze groet werd gemaakt voor de Raad van Kerken in Nederland om aan alle hindoe vrienden en vriendinnen toe te sturen.