A touch of Iona

Op zondagmiddag 14 oktober wordt in Dopersduin in Schoorl de film ‘A touch of Iona’ ten doop gehouden. Deze film is in opdracht gemaakt van de Nederlandse Iona Groep, door Quirine Lodder, Teun Kruijswijk Jansen en Wieger Siebenga (productie).

De film begint bij het Keltisch kruis van De Bilt, en laat zien dat de vroege connectie van het Keltisch christendom en de Lage Landen in het contact met de Iona Community een levendig vervolg kreeg. Quirine Lodder maakt de reis naar locaties in Glasgow (de bakermat van de Community) en Iona, een van de Inner Hebriden eilanden, en laat zien wat ‘Iona’ en de Community voor haar betekent. Interviews met Peter Millar, Pat Bennet en John Bell laten iets horen van de essenties van deze spiritualiteit. Deze vormen van verbondenheid tussen gelovigen onderling zijn juist nu een teken dat de ‘Brexit’ hier geen invloed op heeft.

In het tweede, Nederlandse, deel van de film wordt een beeld gegeven van de activiteiten van de Nederlandse Iona Groep, en wat voor impact deze betrokkenheid op het leven van haar Nederlandse leden en vrienden heeft.

De lengte van de film is ongeveer 45 minuten en de film is Engels ondertiteld waarmee de film op het ‘Continent’ voor een brede groep van geïnteresseerden in verschillende Europese landen de nodige informatie biedt. Alle muziek in de film is afkomstig van producties van de Wild Goose Resourcegroup, de werkgroep voor liturgie en viering van de Iona Community.

Van 13-19 oktober vindt in Schoorl de gemeenschapsweek van de Community plaats. Leden uit Schotland, Engeland en van het Continent komen voor het eerst in 80 jaar buiten Groot Brittannië bij elkaar. Deze leden en Nederlandse vrienden van de Community krijgen de ‘premiere’ van de film die vervolgens aan de leiders van de Community en kerkleiders van de PKN en Doopsgezinde Kerk wordt aangeboden. De verkoop van de film wordt in Nederland verzorgd door Stichting Docete in Houten.

Foto onder: Teun Kruijswijk Jansen