Moussa herenigd met kinderen

Moussa uit Guinee werd herenigd met zijn kinderen, met steun van INLIA en Kerk in Actie, beide lid van de Projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken.

Mousa was een van de eerste gasten in de nieuwe bbb+ opvang van INLIA in Groningen. Moussa komt uit Guinee, een van de armste landen ter wereld en het natste land van West-Afrika. Reizigers wordt afgeraden het land te bezoeken, vanwege de grote sociale onrust en de corruptie. Moussa vluchtte er weg omdat hij zijn leven er niet zeker was, als lid van een minderheidsgroepering. In maart 2015 kwam hij in de opvang bij INLIA. Gedesillusioneerd omdat zijn asielverzoek was afgewezen. De droom om hier een nieuw leven op te bouwen en zijn kinderen over te laten komen, leek steeds verder weg.

In het voormalige Formule 1 Hotel doodde hij de tijd met sport; het meubilair op zijn kamer werd ingezet als fitnessapparatuur. Dansen was een andere hobby waar hij zijn energie in kwijt kon. Salsa bijvoorbeeld. Als de beste. Zie hem wiegen met die heupen. Een manier om een zakcentje bij te verdienen om zijn kinderen in Guinee cadeautjes te kunnen sturen, lag dan ook voor de hand: Mousa gaf les op een dansschool. Daar verwierf hij ook een Nederlandse vriendenclub. En geld om zoon en dochter extraatjes te sturen.

Niet lang geleden vroeg hij zijn kinderen wat ze dit keer graag wilden hebben. “We willen geen cadeaus, papa, alleen jou”, was het antwoord. Binnen een maand was Mousa’s vertrek geregeld. Al was hij nog steeds bang, hij was vastbesloten terug te keren naar zijn kinderen. En hij had ook al bedacht hoe hij daar in hun onderhoud zou voorzien. Een manier die veel te maken had met een van zijn favoriete gerechten: Mousa wil een kippenrestaurant beginnen. Desnoods in Senegal, als het leven in Guinee toch te gevaarlijk bleef.

De perspectiefmedewerkers van NLIA hielpen hem met alle voorbereidingen; samen legden ze contacten met instanties, zorgden ze ervoor dat zijn paspoort overkwam en regelden ze alles voor de reis en zijn nieuwe start daar. De gasten in de bbb+ en zijn vrienden zagen hem node vertrekken, ze gingen hem missen. Al waren ze blij voor hem dat hij weer bij zijn kinderen zou zijn en een nieuwe toekomst op ging bouwen. Met een startkapitaal van € 1500,- voor het kippenrestaurant, beschikbaar gesteld door Kerk in Actie via het zogeheten Transithuis-project. INLIA bracht hem naar Schiphol.

En daar ging Mousa, opnieuw vol goede moed. In Guinee aangekomen werd hij bij het vliegveld opgehaald door Diallo, een oude bekende van Mousa. Uit Groningen wel te verstaan! Ze kennen elkaar van de bbb+. Diallo is ook met hulp van INLIA teruggekeerd en taxichauffeur geworden in Guinee. Hij bracht Mousa naar huis, waar zijn zoon en dochter dolblij waren herenigd te zijn.

Hoe het verder zal gaan? Dat weten we natuurlijk niet. Maar we houden contact. En wie weet eten we ooit in een kippenrestaurant in Guinee een heerlijke kippenpoot met Diallo, Mousa, de kinderen en andere oude en nieuwe bekenden.

Dit bericht is ontvangen via INLIA, afd. Kerkelijke Relaties & Publieksvoorlichting, Groningen. W www.inlia.nl