Westen sterk betrokken

Al een kleine honderd kerken meldden zich als deelnemer voor Kerkproeverij op de website www.kerkproeverij.nl. De verwachting is dat er nog vele zullen volgen en dat een deel van de kerken zich weliswaar niet meldt, maar gewoon participeert. Opvallend is de populariteit van de campagne in het westen van Nederland.

De dichtheid van deelnemende kerken aan Kerkproeverij neemt toe naarmate je verder naar het westen van Nederland schuift. De spreiding laat overigens wel zien, dat er in heel Nederland deelnemende kerken te vinden zijn; de deelname loopt van Denekamp (St. Nicolaaskerk) en Enschede (gereformeerde kerk vrijgemaakt) tot de kluizenarij Onze Lieve Vrouwe van de Besloten Tuin in Warfhuizen (Groningen) en van de St. Michaëlkerk in Sittard tot de Willibrordkerk in Julianadorp.

De deelnemende kerken spannen zich elk op een eigen manier in om de campagne onder de aandacht te brengen in de eigen kring. Leo Fijen heeft voor de rooms-katholieke parochies een speciaal orgaan van Klooster! uitgebracht. (klik hier). MissieNederland heeft een themanummer van Ideaz onder de achterban verspreid (klik hier). Ark Boeken bracht eerder een van de standaardwerken van Michael Harvey, de bedenker van Kerkproeverij, uit (klik hier). En de protestantse scriba René de Reuver heeft voor de Evangelische Omroep een interview gemaakt met de Amerikaanse bisschop Michael Curry, die de verkondiging verzorgde tijdens het huwelijk van prins Harry en zijn vrouw Meghan Markle. Hij hield tijdens die viering een vlammend betoog over de liefde.

Curry zei tijdens de huwelijksplechtigheid onder meer: ‘De kracht van liefde wordt bewezen doordat we allen hier zijn. Twee jonge mensen zijn verliefd en we komen allemaal opdraven. Maar liefde is meer dan twee jonge mensen’. Vervolgens ging hij in op de unieke liefde die God in zijn Zoon Jezus Christus openbaart.

Trouw maakte een berichtje van het interview met Curry en noemde daarbij de op handen zijnde editie van Kerkproeverij. Dagblad De Telegraaf zweeg hierover, maar wist wel te vertellen dat Michael Curry prostaatkanker heeft en daar aan geholpen zal worden.

Het interview met Curry wordt uitgezonden op zondag 16 september 12.00 uur.

Foto:
Michael Curry en René de Reuver