Herdenking Schipholbrand

11 jaar geleden, op 26 oktober 2005, ging in het cellencomplex van het Detentiecentrum Schiphol Oost om 23.55 uur het brandalarm af. Die nacht stierven 11 mensen die daar opgesloten zaten in afwachting van nader onderzoek naar hun verblijfsstatus, sommige maar voor een paar dagen omdat er onduidelijkheden opgelost moesten worden.

Het Platform Vluchtelingen Haarlemmermeer, vroeger de Werkgroep Kerk en Vluchtelingen, met vertegenwoordigers van kerken, Amnesty International, Humanistisch Verbond en Vluchtelingenwerk, en nabestaanden en overlevenden organiseren de jaarlijkse herdenking omdat velen van de betrokkenen nog steeds met trauma’s uit die nacht leven en behoefte hebben aan dit moment van herdenken. Ook is de herdenking symbool geworden voor de vele problemen waar vluchtelingen zonder papieren ook in 2016 nog steeds mee te maken hebben. Velen worden ingesloten in het nieuwe Detentiecentrum op Schiphol-Noordwest.

Allereerst is er de officiële herdenking bij het monument op Schiphol Oost op woensdag 26 oktober om 19.00 uur. Daarnaast komen nabestaanden en betrokkenen op vrijdag 28 oktober bij elkaar op een informele bijeenkomst in Amsterdam in Casa Migrante in de Pijp. Daar werkt Padre Theo Beusink die Maribel, een van de slachtoffers, goed kende.

‘In Casa Migrante is een mooie ruimte om samen te eten en te praten. En we maken een tentoonstelling met kunstwerken van o.a. Papa Sakho, Kakha Piliev, Corine Karstenberg en Roland Van den Berghe, maar ook van de bezoekers’, aldus Jo van der Spek, die namens M2M deze bijeenkomst coördineert.

De korte wake op woensdagavond 26 oktober begint om 19.00 uur.
Programma:

• Welkom en gedicht;
  • De elf namen worden genoemd, kaarsen aangestoken en bloemen neergelegd;
  • U wordt uitgenodigd zelf ook bloemen mee te nemen om bij de 11 namen of bij de gedenkzuil te leggen.

Het Monument bij Ten Pol op Schiphol-Oost-Oude Meer is te bereiken via de Fokkerweg, bij Shell Station Ten Pol het bedrijventerrein oprijden, bij Breguetlaan 67 parkeren, dan bruggetje daarachter over.

De bijeenkomst twee dagen later, op vrijdag 28 oktober (vrijdag, omdat dan meer betrokkenen kunnen komen), in Casa Migrante zal rond 17.00 uur beginnen en tot ongeveer 22.00 uur duren. ‘Je kunt binnenlopen wanneer het je uitkomt!’ Casa Migrante ligt aan de Van Ostadestraat 268 in Amsterdam

Voor meer informatie en contact over woensdag: Rien Wattel, 06 160 40 860, Leo Mesman, 06 516 20 939, Bert Griffioen, 06 120 36 990.
Over vrijdag: M2M Migrant 2 Migrant, Van Ostadestraat 49c, 1072 SN Amsterdam NL

Websites: http://schipholbrand.nethttp://m2m.streamtime.org