Eilandpelgrimage start vrijdag

Met een kickoffviering vrijdagmiddag om kwart voor twee begint dan officieel het inspiratiefestival op Terschelling, waar honderden bezoekers worden verwacht. Direct na de openingsviering op West kunnen mensen al kiezen. Je kan naar vacare om de beginselen van meditatie te oefenen, je kan met de zevende hemel aan symbooldrama doen of je gaat naar prof. dr. Henk de Roest om een lezing bij te wonen over de toekomst van de gemeente. Tegelijk met het theatrale deel begint een workshoptraject, waar je je kunt laten bijpraten over pionieren, moderne devotie of geld. Of je kiest voor een mini-pelgrimage over het eiland, want ook de thema’s van de landelijke Raad van Kerken zijn herkenbaar in de programmering die de Protestantse Theologische Universiteit en de Protestantse Kerk in Nederland hebben uitgezet.

Het festival duurt het hele weekend van 28, 29 en 30 oktober. In het blad ‘Op ‘e Riid’ (het gezamenlijke kerkblad van Terschelling) schrijft de organisatie onder meer: ‘Een inspirerend weekendje uit, noem het een eilandpelgrimage, voor wie alleen komt en voor wie met een groep(je) komt. Eén keer aangekomen op het eiland begint het programma rond kerk, geloof, bezinning, kunst en cultuur al op vrijdagmiddag. Het hele weekend zullen de deelnemers al fietsend en wandelend of met openbaar vervoer van kerk naar kerk kunnen trekken. Behalve een frisse neus, genieten van het eiland met strand, bos en zee zullen religieuze muziek, dans, theater, meditatie, vieringen op de getijden, lezingen, bijbelvertellingen enz. hun deel zijn’.

Het volledige programma is te vinden op www.pthu.nl/inspiratiefestival.