Water serious request

De inspanningen van Serious Request sluiten goed aan bij de waterverklaring die eerder dit jaar door de Raad van Kerken werd ondertekend.

Zoals bekend voeren 3 dj’s een actie in Leeuwarden om diarree bij kinderen tegen te gaan. Het Rode Kruis gebruikt de inkomsten voor verbetering van de watervoorziening en het daarbij behorende sanitair.

De Raad van Kerken ondertekende in maart een verklaring waarin water werd betiteld als een mensenrecht. ‘Het recht op water is het recht op leven’, zei de verklaring. ‘Miljarden mensen over de hele wereld hebben tegenwoordig onvoldoende toegang tot schoon water en veilig sanitair. Er zijn al conflicten veroorzaakt door de toenemende waterschaarste, niet alleen tussen naties en concurrerende economische sectoren, maar ook tussen en binnen gemeenschappen. Deze conflicten zullen naar verwachting de komende jaren frequenter en intenser worden’.

Serious Request maakte bekend dat er dagelijks 2200 kinderen overlijden als gevolg van onzuiver drinkwater of het onvoldoende beschikbaar zijn van water in het algemeen. De drie dj’s Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering zitten tot dinsdag 24 december in een Glazen Huis in Leeuwarden.

Klik hier voor de waterverklaring.

Foto: Giel Beelen