Wat is maatschappelijke stage?

Ruim 100.000 jongeren op zoek naar vrijwilligerswerk!
Meer dan 100.000 leerlingen in de leeftijd van 13 tot en met 16 jaar zoeken ieder jaar naar een leuke stageplek bij een vrijwilligersorganisatie.  Ze zijn leerling op een school voor VMBO, HAVO of VWO. Maatschappelijke stage is vanaf het schooljaar 2011-2012 een vak op school. Voor het vak moeten ze minimaal 30 uur vrijwilligerswerk doen. Een mooie kans om jongeren als vrijwilliger aan één of meer activiteiten mee te laten doen.

Voor elk wat wils
De kerken vormen één van de grootste vrijwilligersorganisatie in Nederland. Voor jongeren biedt het de keuze uit een gevarieerd aanbod aan activiteiten. Voor iedereen is er wel iets dat aansluit bij zijn of haar interesse, er is voor elk wat wils.

Waarom meedoen aan de maatschappelijke stage? 10 goede redenen.
Denk niet alleen na over waarom het voor jongeren belangrijk is, maar ook voor uw vrijwilligersorganisatie. Daarom geven we u tien goede redenen om mee te doen aan de stage.
1. Onze vrijwilligersgroep en kerkelijke gemeenschap vergrijst.
2. In ons beleidsplan staat dat  we meer jongeren willen bereiken en betrekken.
3. Maatschappelijke stage is een manier om met jongeren in contact te komen.
4. Op een aantal momenten in het jaar hebben we –een korte tijd- veel vrijwilligers nodig.
5. We willen ook aan jongeren graag laten zien wat de kerk doet.
6. Jongeren kunnen van ons leren, maar wij kunnen van de jongeren leren.
7. Het is leuk om nieuwe gezichten te zien.
8. Door het betrekken van jongeren kunnen we ook beter weer andere jongeren bereiken.
9. Is positief voor het imago van de kerk en het vrijwilligerswerk.
10. Misschien blijven ze als vrijwilliger of komen ze later nog een keer terug.

Reacties van een leerlingen
“Mijn verwachtingen zijn helemaal niet uitgekomen. Ik dacht dat het niet een superleuke stage zou zijn maar ik heb juist een superleuke week gehad!”
“Ik heb geleerd dat je mensen blij kunt maken met iets kleins, ook is het nu makkelijker geworden om mensen aan te spreken.”

Direct door naar:
–           Wat is de maatschappelijke stage?
–           Aan de slag
–           Werkboek Kerk en Stage