In zeven stappen aan de slag met de maatschappelijke stage

Stap 1: Informeren
Met het lezen van de informatie op deze website bent u al een heel stuk op weg. Om uzelf en ook de andere leden van de vrijwilligersgroep te informeren over de maatschappelijke stage kunt u het Werkboek Kerk en Stage downloaden of bestellen (kosten € 20). Verder kunt u de Kerk en Stage krant  vol met praktische tips en inspirerende voorbeelden bestellen.

Voor meer algemene informatie kunt u de volgende website bezoeken: www.maatschappelijkestage.nl.

Stap 2: Brainstorm
Welke korte klussen heeft u voor jongeren? Of vraag aan jongeren zelf wat ze leuk vinden om te doen. Bezoek ook de website met links naar relevante websites (link naar ‘links naar relevante websites)

Stap 3: Vacature en begeleiding
Maak een korte omschrijving voor de leerlingen over de inhoud van de stage. Maak binnen de groep afspraken over wie de leerlingen opvangt, bereikbaar is en uitzwaait. Als de leerlingen meehelpen met een activiteit is dit vaak geen probleem. Kijk anders ook naar de mogelijkheden van een stagiair die een beroepsopleiding doet.

Stap 4: Werven van leerlingen
Wellicht zijn jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 16 actief binnen de kerk, nemen ze deel aan de jeugdclub of catechese groep. U kunt ook jongeren benaderen via de ouders. Of  neem contact op met een VMBO, HAVO of VWO-school op in de buurt. Soms is er in u gemeente ook een stagemakelaar actief, die bemiddeld tussen de school en vrijwilligersorganisaties.

Stap 5: Contact met het Steunpunt Vrijwilligerswerk
Misschien heeft u samen met de jongeren en de school alles al geregeld. Dan kunt u eigenlijk zo aan de slag. In sommige gemeenten verloopt het contact met de school via de stagemakelaar die verbonden is aan een Steunpunt Vrijwilligerswerk. Laat altijd even weten dat u meedoet aan de maatschappelijke stage. Voor het steunpunt in de buurt zie www.vrijwilligerswerk.nl.

Stap 6: Uitvoeren van de stage
Zorg voor een stageovereenkomst met de school. Zorg voor een goed ontvangst en leg uit wat de bedoeling is. Vergeet niet, tijdens en na de stage, uw waardering te laten blijken.

Stap 7: Evalueren
Neem na afloop van de stage even de tijd met de leerling/leerlingen om na te praten. Kijk ook met de vrijwilligers en de groep terug op het verloop van de stage. Wat heeft de groep ervan geleerd? Hopelijk komt u samen tot de conclusie: deze kans laten we niet meer lopen.

Direct door naar:
–           Wat is de maatschappelijke stage?
–           Aan de slag
–           Werkboek Kerk en Stage