Ecumenical Reward

Raden van Kerken kunnen bij het landelijke bureau een oecumenische button kopen die ze als Ecumenical Reward kunnen uitreiken aan een vrijwilliger. De onderscheiding is bedoeld voor mensen die inspirerend zijn voor zowel de georganiseerde als de spontane oecumene.

Plaatselijke raden kunnen maximaal  éénmaal per jaar het  kleinood aanvragen. De decoratie kan plaatsvinden naar aanleiding van een lange staat van dienst, maar liever nog ziet het bureau dat mensen het insigne opgespeld krijgen die nog midden in de oecumene actief zijn.

De Ecumenical Reward is geen bestuurlijke, maar een onafhankelijke onderscheiding. De plenaire vergadering van de Raad heeft een Oecumeneprijs die incidenteel wordt uitgereikt aan mensen die zich landelijk of internationaal onderscheiden. Deze Vlam van de Oecumene werd in het verleden onder meer overhandigd aan Huub Oosterhuis, Anton Houtepen en Heino Falcke. De Ecumenical Reward wordt niet door het landelijk bestuur toegekend, maar door het bureau gefaciliteerd aan plaatselijke raden. Ook landelijk wordt de speld wel uitgereikt, maar de overhandiging heeft dan altijd een incidenteel  karakter.

De Ecumenical Reward is te koop voor vijftig euro en kan besteld worden bij het bureau; een behoorlijke prijs voor een kleinood zo groot als de nagel van een duim. In vakjargon heet zo iets ‘exclusief’ en ‘collectors item’. Men kan er voor nog eens vijftig euro een getuigschrift bij krijgen ondertekend door het landelijk bureau en door een plaatselijk lid van de Raad van Kerken. De Ecumenical Reward wordt ter beschikking gesteld door de Wereldraad van Kerken. De revenuen komen ten goede aan de stichting Vrienden van de Raad van Kerken.

Indien men een bijbehorend getuigschrift wenst, moet men de volgende gegevens opsturen:
* naam van de te decoreren persoon;
* naam van de persoon die namens de plaatselijke Raad ondertekent;
* geboortedatum en geboorteplaats van de te decoreren persoon;
* eventueel in maximaal 50 woorden een laudatio die men toegevoegd wenst te zien.

Indien er een foto met  tekst wordt ingestuurd, komt de uitreiking van de onderscheiding op deze website te staan.

Met het aanbod komt het bureau tegemoet aan de veelvuldig terugkerende vraag om een soort oecumenische onderscheiding te mogen aanreiken aan mensen die zich sterk maken voor de oecumenische zaak. In de meeste gevallen gaat er tot nu toe een kaars naar de betrokken Raad. Vanzelfsprekend blijft die mogelijkheid bestaan. Een kaars kost zes euro (exclusief verzendkosten) en is verkrijgbaar in de kleuren wit en blauw. Klik hier.

Foto’s: decoratiespeld