Van marktplein naar kerkplein

Koos van Noppen is coördinator van de kerkennacht in Amersfoort en in het dagelijks leven werkzaam voor het missionair werk in Nederland via de IZB. In enkele artikelen gaat hij in op de achtergronden van de organisatie van een dergelijk groot evenement. Zijn verhaal gaat over de keistad, maar staat tegelijk symbool voor de ervaringen in andere steden. Hieronder zijn derde bijdrage: wat te kiezen, wat te doen, of kiezen we ervoor juist niets te doen en stil te zijn?

Komend weekend beleven meer dan 20 steden de Kerkennacht. Kerken rollen de rode loper uit voor het grote publiek; stamgasten en passanten, betrokkenen en belangstellenden, iedereen is welkom.  In de meeste plaatsen is het evenement gepland op zaterdagavond. Amersfoort legt op een originele manier een link met de liturgie, zondagochtend.
Op één van de drukte pleinen in de binnenstad, de Varkensmarkt, gaan zaterdagmiddag graffiti-kunstenaars aan de slag. In een paar uur creëren ze op vijf meer dan manshoge houten panelen een kunstwerk onder het motto ‘Een psalm van de straat’.
Dat is tweemaal verrassend: Uitgerekend de kunstvorm die gedijt in schimmig-duister van achterafsteegjes, verlaten bedrijfsterreinen en tochtige fietstunneltjes staat hier in het volle licht. We zien eindelijk eens ‘the making of’deze kleurrijke creaties. En de makers laten zich dit keer inspireren door Psalmen, een onderwerp dat je niet direct met deze tegendraadse spuiters zou associëren.

De kunstwerken worden aan het eind van de middag overgebracht naar enkele van de 45 deelnemende kerken.  Daar spelen ze een rol tijdens de Kerkennacht, maar óók tijdens de liturgie in de dienst van zondagmorgen.  Zo zal de dienst in de Nieuwe Kerk geheel in het teken staan van de psalmen. Deze week is er in de kerk een schilderworkshop over het bijbelboek en met het oog op de liturgie schrijven enkele gemeenteleden zelf een eigentijdse psalm.  Ook de predikant van een andere protestantse wijkgemeente, De Brug, wil met een paneel de verbinding leggen tussen ‘kerkplein’ en ‘marktplein’. Een derde kunstwerk gaat naar een lokale vrijgemaakte kerk, een vierde naar een Rooms-katholieke parochiekerk.

Arend Maatkamp, één van de graffiti-boys, vindt het wel een uitdaging. ‘Een psalm is een uiting van een mens tot God; iets heel persoonlijks, gekleurd door de omstandigheden waarin je verkeert. En dat ik vormgeef met spuitbussen, is voor mij vanzelfsprekend, want ik ben graffiti, ik adem graffiti.’

Wie het vijfde kunstwerk op de stoep krijgt, is nog niet bekend. Waarschijnlijk de predikant die nu nog aan de preek moet beginnen…

Dit is de derde bijdrage van Koos van Noppen. Voor zijn eerste bijdrage: klik hier, tweede bijdrage: klik hier, derde bijdrage klik hier.

Kijk voor alle programma’s: www.kerkennachtamersfoort.nl
Zie voor landelijke site: www.kerkennacht.nl