Keuze te over

Koos van Noppen is coördinator van de kerkennacht in Amersfoort en in het dagelijks leven werkzaam voor het missionair werk in Nederland via de IZB. In enkele artikelen gaat hij in op de achtergronden van de organisatie van een dergelijk groot evenement. Zijn verhaal gaat over de keistad, maar staat tegelijk symbool voor de ervaringen in andere steden. Hieronder zijn derde bijdrage: wat te kiezen, wat te doen, of kiezen we ervoor juist niets te doen en stil te zijn?

Meer dan 45 kerken en christelijke geloofsgemeenschappen in Amersfoort nemen deel aan de eerste Kerkennacht in de Keistad. Vanaf 18.00 uur openen ze hun deuren voor buurtbewoners, belangstellenden uit de stad en de wijde regio, toeristen. Vijfenveertig zeer uiteenlopende programma’s, een groot aantal zeer afwisselend en avondvullend. Wat te kiezen?

De projectgroep in Amersfoort beschikt over een slimme site (www.kerkennachtamersfoort.nl). Een plattegrond van de stad, met een ikoontje voor elke deelnemende kerk. Met een simpele muisklik komen alle gewenste gegevens op het scherm: exacte locatie, tijdstip, programmagegevens. Prachtig. Maar na twintig muisklikken is de argeloze bezoeker nog niet op de helft en is hij duizelig van de informatie.
Om belangstellenden enigszins te gidsen, worden routes aangegeven. Zo is in één oogopslag duidelijk waar je moet zijn als je met kinderen de Kerkennacht bezoekt; de kerk met het springkussen gooit hoge ogen. Wie aan het begin van de avond gratis wil eten, kan op diverse plekken een vorkje meeprikken; de aanbiedingen variëren van een multiculturele ‘potluck’ tot en met ‘Wok je eigen maaltijd in 5 minuten’. Een aparte fietsroute voert langs alle deelnemende migrantenkerken in de stad; neem wel een paar woordenboeken mee. Wie wel eens een vraag wil stellen aan een dominee, kan in verscheidene kerken terecht; een kerk biedt zelfs een forum met predikanten aan. Workshops zijn populair onder de programmamakers. Wie wil kan zich in een uurtje bekwamen in het zingen van wereldmuziek of Taizé-liederen, schilderen, djembé-spelen, bruidstaart versieren of wijnproeven; de lijst is niet uitputtend.

De Kerkennacht begint en eindigt met muziek. Even na 18.00 uur geeft beiaardier Henk Veldman een concert op het carillon van de OLV-toren. Dat liefhebbers van koor- en orgelmuziek een avondlang aan hun trekken komen verrast niet; opzienbarender is dat een kerk een heus orkest heeft gecontracteerd: klassieke muziek. Als om 22.00 uur het slotconcert losbarst met black gospel zijn alle tussenliggende stijlen wel zo ongeveer gepasseerd.
Daarnaast zijn er kerken en geloofsgemeenschappen hors categorie: een thema-avond rond het Hooglied of over ‘goedlachs geloven’ (humor in de kerk). Of een debat met bekende Nederlanders (o.a. Hilversumse presentatoren Govert van Brakel, Tijs van den Brink, John Bernard) over de vraag ‘Waar geloof jij in?’

Mooi om te zien dat er ook kerken zijn die het temidden van alle activiteiten hebben aangedurfd om stilte te programmeren. Voor een meditatief moment, een viering, een korte overdenking. Voor elk wat wils, voor elk wat stils.

Dit is de derde bijdrage van Koos van Noppen. Voor zijn eerste bijdrage: klik hier, voor zijn tweede bijdrage: klik hier.

Kijk voor alle programma’s: www.kerkennachtamersfoort.nl
Zie voor landelijke site: www.kerkennacht.nl