Een psalm van de straat

Koos van Noppen is coördinator van de kerkennacht in Amersfoort en in het dagelijks leven werkzaam voor het missionair werk in Nederland via de IZB. In enkele artikelen gaat hij in op de achtergronden van de organisatie van een dergelijk groot evenement. Zijn verhaal gaat over de keistad, maar staat tegelijk symbool voor de ervaringen in andere steden. Hieronder zijn tweede bijdrage: over het programma. Wat valt er te beleven, te ervaren en te doen?

Als op zaterdagavond 25 juni om 18.00 uur alle kerkklokken in Amersfoort een paar minuten luiden, begint de Kerkennacht. Maar liefst 45 kerken doen mee aan het evenement, elk een eigen programma, gratis toegankelijk.

Wie op het station een fiets huurt, kan de hele avond kris-kras door de stad. Om de paar straten is er wel een kerk geopend. Naar een uitvoering van een multicultureel koor in de Heilige Geestkerk? Of toch naar een vesper in de Sint Franciscus Xaveriuskerk? Een debat met journalisten in De Bron? Of naar het romantisch tuincafé in de Bergkerk? Naar de interactieve viering in de Nieuwe Kerk? Of op onderzoek in het Labyrinth bij de Fonteinkerk? De graffiti-workshop in het I-centrum van Vathorst? Een maaltijd met buurtbewoners in De Brug? In de Joriskerk kijken hoe de restauratie vordert? Of kennismaken met Arabisch-sprekende christenen in de kerk aan de Appelweg?

En dat is dan nog maar een kleine opsomming van de programmering die avond (zie voor een compleet overzicht: www.kerkennachtamersfoort.nl). Om bezoekers een beetje te gidsen, zetten de organisatoren routes uit, om de vele programma’s goed voor belangstellenden te ontsluiten.

De Kerkennacht is een initiatief van vrijwilligers uit diverse kerken die alle Amersfoorters uitnodigen om eens een kijkje te nemen in de kerk. De stad telt tientallen kerken, in alle soorten en maten; en die kleurrijke verscheidenheid weerspiegelt zich in de programma’s waarmee zij hun visitekaartje afgeven.

Voorprogramma
’s Middags vanaf 13.00 uur is er al een ‘voorprogramma’. Op de Varkensmarkt, een druk plein in de binnenstad, zijn enkele grafitti-kunstenaars actief. Met hun spuitbussen creëren ze vijf grote kunstwerken, onder de titel ‘Een psalm van de straat’. Er is muziek van de Heartbeat-percussieband en elk uur is de OLV-toren te beklimmen. Vrijwilligers van ’t Gilde verzorgen rondwandelingen (om 14.00 en 16.00 uur; aanmelden: www.gildeamersfoort.nl). Museumconservator Gerard Raven voert vanaf 15.00 uur belangstellenden langs hoogtepunten uit de tijd van de Moderne Devotie.
Wie van zingen houdt, is hartelijk welkom in de Johanneskerk. Daar begint om 14.00 uur de repetitie voor een eenmalige uitvoering van de ‘Ode on St. Cecilia’s Day’ van G.F. Händel. Het stuk wordt vanaf 16.30 enkele malen ten gehore gebracht, in de binnenstad, in de open lucht.

Om 16.15 uur kunnen bezoekers gratis naar de film ‘Des hommes et des dieux’ in Theater De Lieve Vrouw (op het plein  bij de toren, per slot van rekening, de locatie van de voormalige Grachtkerk).
Aan het eind van de middag is er een vesper in de Evangelisch-Lutherse Kerk. Om 18.00 uur luiden alle kerkklokken in de stad; daarna verzorgt beiaardier Henk Veldman een concert op het carillon van de OLV-toren en gaan de kerken open.

Slotmanifestatie
’s Avonds vanaf 21.00 uur varen de boten van Waterlijn met muziekgroepen door de gracht: een warm welkom voor bezoekers van de slotmanifestatie op het OLV-kerkhof. Rond 22.00 uur staat concert gepland van Gospel Boulevard met spetterende black gospel. Burgemeester Lucas Bolsius, die de hele avond van kerk naar kerk trekt, komt daar vertellen over zijn ervaringen.

Voor nachtbrakers is er dan om 22.45 uur nóg een gratis film in theater De Lieve Vrouw (Babette’s Feast). Daarna duurt het nog twee lange jaren voordat er weer zo’n feestelijke Kerkennacht plaatsvindt…

Foto: Graffiti-kunstenaars leveren een bijdrage aan de Kerkennacht te Amersfoort

Dit is het tweede artikel in de reeks over de Kerkennacht. Voor het eerste artikel: klik hier.
Zie voor landelijke site: www.kerkennacht.nl