Kerkennacht boek ‘Ik vond de kerk al cool’

Uitverkocht!

Over het boek

De uitgave is gebaseerd op een onderzoek van de praktische theoloog prof. dr. Henk de Roest, dr. Elpine de Boer en vele vrijwilligers die geholpen hebben om de meer dan 1700 vragenlijsten te inventariseren. Al bladerend en lezend krijg je een goede indruk van aandachtspunten, valkuilen en mogelijkheden, van activiteiten, doelgroepen en bezoekers, de ‘do’s and don’ts’.

Een voorbeeld van een van de uitkomsten van het onderzoek is dat 29 procent van de kerkennacht -bezoekers rooms-katholiek is, 38 procent protestants; 85 procent van de bezoekers zegt dankzij de kerkennacht contact te hebben gelegd met mensen van een andere denominatie; 25 procent van de bezoekers zegt anders niet in een kerk te komen. De cijfers maken verder duidelijk dat muzikale invullingen van de kerkennacht over het algemeen zeer gewaardeerd worden. Er is bij velen ook belangstelling voor de uitstraling van de ruimte.

Het voorwoord maakt ook duidelijk waarvoor het boek is bedoeld. ‘De kerkennacht is een geschikte manier om in een seculiere omgeving je beschikbaarheid te etaleren als christelijke gemeenschap’, schrijven Jan Wessels (Evangelische Alliantie), Bert Kuipers (landelijke coördinatie Kerkennachten) en Klaas van der Kamp (Raad van Kerken). ‘Het is zinvol om die openheid aan de dag te leggen juist voor mensen in de buurt. Het zijn immers dezelfde mensen die misschien wel dagelijks datzelfde godshuis passeren en in een kwinkslag van het voorbijgaan zich het bezoek op de kerkennacht nadien herinneren. De kerkennacht kan op die manier de mensen een verhaal geven bij iets wat anders alleen maar een gebouw blijft met een deur en een paar ramen’.

Kerkennacht 2013

Zoals inmiddels wel bekend is er In het weekend van 21 juni 2013 weer een kerkennacht gepland. Tientallen kerken doen mee, verspreid door heel Nederland. Daaronder zijn diverse grote steden vertegenwoordigd, zoals Rotterdam, Utrecht en Arnhem. Maar ook kleinere plaatsen doen mee, zoals Enkhuizen en Achlum. Dit boek is een uitstekende hulp.

Download boek: klik hier

(nb: groot bestand; omvang boek 106 pagina’s)