Gebed voor de inwoners van Nagorno-Karabakh

In Nagorno-Karabakh, een enclave in Azerbeidzjan, is de laatste tijd opnieuw fors geweld opgelaaid tussen Armeniërs en Azeris. Een delegatie van de Wereldraad bracht een solidariteitsbezoek aan de regio en sprak met inwoners bij de Laçın-corridor, een bergachtig gebied in Azerbeidzjan waar de verbindingsweg tussen Armenië en Nagorno-Karabach doorheen loopt. Inwoners deelden hun hoop en angsten met de delegatieleden. Op de website van de Wereldraad is een verslag te lezen van deze ontmoeting.

Kerk in Actie, de diaconale uitvoeringsorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland, publiceerde een gebed voor de inwoners van Nagorno-Karabakh. Het is geschreven door Wilbert van Saane, uitgezonden medewerker in Beiroet. Daar geeft hij onderwijs aan theologiestudenten uit de wijde regio, waaronder jongeren uit Armenië. Onlangs bezocht hij Armenië.

Rechtvaardige en barmhartige God,

Uw Zoon Jezus kwam om vrede te verkondigen.
Hij brak vijandschap en verdeeldheid af;
door Zijn kruis bracht Hij verzoening.

Wij bidden voor de mensen in Nagorno-Karabakh.
Na een tijd van voedseltekort, van vrees
en het verlies van geliefden, land en inkomen,
staan zij nu voor een onzekere toekomst.

We bidden om gerechtigheid voor hen,
en het herstel van veiligheid en vertrouwen,
zodat de volken weer in vrede kunnen samenleven.
Door Christus, die onze vrede is.

Amen.