Raad van Kerken steunt actie #Groen Licht

De Raad van Kerken in Nederland maakt zich grote zorgen over de vluchtelingen die in het niemandsland tussen Wit-Rusland en Polen moeten bivakkeren. De Raad heeft groot respect voor de vrijwilligers en de lokale kerkgemeenschappen die zich aan beide zijden van de grens over hen ontfermen. Zij zijn een licht van hoop. Daarom steunt de Raad van Kerken op 10 december de actie #groen licht.

In Polen hangen bewoners langs de grens een groen licht aan hun huis als teken dat migranten in nood daar terecht kunnen voor hulp. Sommigen van hen durven het groene licht niet meer aan te doen uit angst voor repercussies.

Deze week werd bekend dat Kerk in Actie via de Evangelische-Lutherse Kerk in Polen deze vluchtelingen hulp gaat bieden. Ook de stichting Vluchteling heeft een actie opgezet om vrijwilligers en lokale groepen in Polen te ondersteunen. In rooms-katholieke parochies in Polen en in Wit-Rusland zijn collectes gehouden voor hulp aan vluchtelingen. In rooms-katholieke parochies aan de grens met Wit-Rusland brandt een groen licht als teken dat migranten in dat huis welkom zijn.

De Vereniging van Asieladvocaten lanceert de actie #groenlicht voor mensen op de vlucht aan de grenzen van Europa. Deze vluchtelingen worden steeds vaker tegengehouden, mishandeld, opgejaagd, in gammele bootjes terug de zee op gestuurd of bewust met harde hand teruggeduwd uit grondgebied van de Europese Unie. Dit alles gebeurt om hun de mogelijkheid te ontnemen gebruik te maken van hun recht asiel aan te vragen in Europa. Ngo’s en individuen die deze mensen in nood te hulp schieten, worden in de EU steeds vaker strafrechtelijk vervolgd. De VAJN is van oordeel dat de EU en de lidstaten hierbij mensenrechten schenden.

De VAJN roept, gesteund door vele andere organisaties, andere instanties en bewoners van Nederland op om op vrijdag 10 december, internationale dag van de mensenrechten, hun woning of gebouw groen te laten kleuren of een groen lichtje voor het raam te zetten.

Mensen op de vlucht laat je niet in het donker maar bied je een groen licht!

www.groenlicht2021.nl