Monument voor omgekomen en vergeten vluchteling

Ter nagedachtenis aan vluchtelingen die tijdens hun reis naar een veilige bestemming zijn omgekomen, plaatst Cordaid een monument bij de RK Church of Our Saviour in Den Haag. Al jaren zet Cordaid zich in voor hen die het zwaarst getroffen worden door extreme armoede, geweld, ongelijkheid, oorlog en conflict, vervolging en de gevolgen van klimaatverandering. Ruim 1.6 miljard mensen leven in zeer kwetsbare omstandigheden en een recordaantal van bijna 80 miljoen mensen is ontheemd, op zoek naar een waardig leven. Een klein deel zoekt bescherming in Europa. De afgelopen jaren hebben tienduizenden mannen, vrouwen en kinderen de gevaarlijke reis naar Europa niet overleefd.

Jaarlijkse herdenking

Het is belangrijk dat vluchtelingen, die vaak naamloos en in stilte zijn gestorven, op zoek naar een veilige toekomst, jaarlijks worden herdacht. Daarom organiseert Cordaid sinds 2017 samen met verschillende partners, zoals de Haagse Gemeenschap van Kerken, STEK Den Haag, de Engelstalige RK Church of our Saviour , Unicef en Justice and Peace een herdenking in Den Haag. Normaal gesproken vinden de herdenkingen plaats op de hoek van de Hofvijver, voorafgaand aan het feest van Allerzielen, wanneer onze dierbare overledenen worden herdacht. Vorig jaar werd de herdenking vanwege corona verplaatst en kon er maar een beperkt aantal mensen aanwezig zijn, maar via een livestream was het toch mogelijk voor een grote groep om de bijeenkomst bij te wonen.

Een monument om te herdenken

Tijdens de laatste herdenking op 10 december 2020 pleitte Fr. Sjaak de Boer van de Engelstalige RK Church of Our Saviour namens de kerken in Den Haag voor een monument voor de omgekomen en vergeten vluchteling in Den Haag, de internationale stad van vrede en recht : “Ongezien maar wel geweten. Eindelijk een monument voor de anonieme vluchteling.” Het is een plaats om niet alleen te herdenken, maar ook om te rouwen, heling en hoop te ervaren en door bewustmaking ook verandering tot stand brengen. Elders in de wereld bestaan al soortgelijke monumenten, zoals het Angels Unawares op het Sint Pieterplein in het Vaticaan. Dit beeld van een grote groep migranten en vluchtelingen van verschillende achtergronden, culturen en historische momenten, daagt uit om werkelijk gastvrij te zijn. Cordaid onderschrijft de oproep voor een Haags monument voor de omgekomen en vergeten vluchteling volledig.

The Hollow Men

Voor de realisatie van dit belangrijke symbool heeft Cordaid kunstenaars uitgenodigd om met voorstellen te komen. Uit ruim twintig voorstellen is het ontwerp The Hollow Men van Linette Dijk uitgekozen, een combinatie van een bronzen beeld en metalen plaat met uitsnede. Van Dijk voelt zich sterk betrokken bij het onderwerp omdat ze in het verleden als hulpverlener met alleenstaande minderjarige asielzoekers heeft gewerkt. Ze kent de verhalen van dichtbij. Nu ze werkt aan het beeld, hoopt ze dat het resultaat zal aansluiten bij de ervaringen van vluchtelingen en dat het voor hen waardevol zal zijn. Op zondagmiddag 25 april zal het werk, met een totaal hoogte van 2 meter, worden onthuld in het Haagse Bezuidenhout, naast de Engelstalige RK Church of our Saviour. Het ontwerp is geïnspireerd door het gedicht The Hollow Men van T.S. Elliot, het beeld Les Voyageurs van Bruno Catalano in Venetië en het beeld The Striding Man van Oliffe Richmond uit het Kröller-Müller Museum.

Foto: Fr. Sjaak de Boer tijdens de herdenking voor omgekomen vluchtelingen op 10 december 2020.