Aandacht voor de slachtoffers in Beiroet

Waarschijnlijk heeft uw gemeente al of gaat uw gemeente aandacht besteden aan de slachtoffers van de explosie in Beiroet. Kerk in Actie roept de kerken in Nederland op om zondag 16 augustus gezamenlijk aandacht schenken aan de slachtoffers in Beiroet. Ook de Nederlandse Bisschoppen vragen parochies en instellingen aanstaande zondag te bidden voor de bevolking van Libanon.

Als partner van Giro555 komt Kerk in Actie deze week met liturgiesuggesties, collecte-ideeën etc. De vraag is of u daarvoor ruimte in de liturgie wilt inplannen. Uiterlijk woensdag wordt hiervoor materiaal beschikbaar gesteld.

Wilbert van Saane, uitgezonden namens Kerk in Actie, maakte als inwoner van Beiroet de verschrikking van heel dichtbij mee: “Ik had al beelden op televisie gezien, maar nu ik het zelf in ogenschouw neem, huiver ik. De verwoesting is enorm.” De Protestantse Kerk plaatste een bericht met onderaan de pagina de tekst voor een gebed voor Beiroet.

Oproep Nederlandse bisschoppen

Tijdens zijn toespraak bij het Angelus-gebed op zondag 9 Augustus in Rome riep paus Franciscus op om internationale hulp. Vanuit Libanon heeft kardinaal Boutros Raï opgeroepen tot solidariteit en financiële steun.

De Nederlandse bisschoppen geven gehoor aan de oproepen van de paus en de kardinaal, en vragen op hun beurt om aanstaande zondag 16 augustus in de parochies en instellingen te bidden voor de bevolking van Libanon, in het bijzonder voor de bewoners van Beiroet die het slachtoffer zijn van deze ramp, en een collecte te houden of een donatie te doen ten behoeve van de bevolking van Beiroet.

Voorbede en informatie over een donatie op de website van de RKK

Foto: overgenomen van de website Protestantse Kerk in Nederland