Herdenking Hiroshima en Nagasaki

Op 6 en 9 augustus is het precies 75 jaar geleden dat Amerikaanse atoombommen de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki bijna volledig vernietigden. Ze veroorzaakten groot menselijke leed en meer dan 210.000 mensen kwamen om. Tot de dag van vandaag hebben overlevenden en hun nabestaanden te maken met de langetermijngevolgen van beide atoombommen. Het is belangrijk om stil te staan bij de verschrikkingen die kernwapens hebben aangericht.

De Raad wil gebeden verzamelen en aanreiken die kerken kunnen gebruiken in (virtuele) vieringen en gebedsbijeenkomsten op en rond 9 augustus. Gemeenten en parochies kunnen hiervan gebruik maken om stil te staan bij wat er 75 jaar geleden in Hiroshima en Nagasaki is gebeurd. De Raad wil hiermee zijn bekommernis zichtbaar maken als het gaat om de verschrikkelijke gevolgen die kernwapens kunnen hebben.

U kunt uw gebedssuggesties mailen naar rvk@raadvankerken.nl.

Ter inspiratie en informatie vindt u hier

Onderstaande (gebeds)bijeenkomsten zijn aangemeld:

• Herdenking Hiroshima en Nagasaki op 6 augustus 2020, 10.00 uur, Vlaardingen, in het rosarium.
  • Vredeswake, donderdag 6 augustus 2020, 19.00 uur, Stadsklooster San Damiano, Van der Does de Willeboissingel 12, ‘s-Hertogenbosch. Maximaal 55 mensen kunnen deze wake bijwonen.
  • Gebed om vrede, vrijdag 7 augustus 2020, 20.00 uur, in de Mozes en Aäronkerk, Waterlooplein 207 te Amsterdam. Iedereen welkom. Organisatie: Sant’ Egidio Nederland

De Raad van Kerken maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe kernwapenwedloop die op gang gekomen is. Daarom stelde de Raad een verklaring tegen deze nieuwe wedloop op. Hieronder vindt u de tekst van de verklaring en de reactie van minister Blok op deze verklaring.

foto: World Council of Churches