Vredesprijs voor Jan Post Hospers

‘Tel geen dagen maar zorg dat de dagen tellen’, zo citeerde minister Grapperhaus bokslegende Mohammed Ali tijdens de nationale iftar op woensdag 13 mei. Ondanks de corona-tijd was de avond gevuld met optimistische geluiden van prominente gasten van verschillende religies.

De Nationale Iftar werd dit jaar voor de vierde keer georganiseerd in het Julianaplaza in Den Haag door het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en de Nederlands-Turkse ondernemersvereniging HOTIAD. ‘Vorig jaar waren er ruim 200 gasten’, vertelt voorzitter van het CMO, Muhsin Köktas. ‘Dit jaar hebben we ervoor gekozen om de Iftar ondanks de corona wel door te laten gaan, maar met een select gezelschap waaronder minister Grapperhaus en de Turkse ambassadeur Şaban Dişli.’

Veerkracht

Voorafgaand aan het breken van het vasten, leidde Christien Crouwel, algemeen secretaris van de Raad van Kerken Nederland het tafelgesprek. Verschillende sprekers gaven hun visies op de thema’s vrede, vrijheid en optimisme. Cees van der Laan, hoofdredacteur van de Trouw, benoemde de dubbelzinnigheid van het feit dat wij 75 jaar bevrijding vieren, maar tegelijkertijd beknot worden in onze vrijheid door de corona-crisis. Hij vertrouwt er echter op dat door de veerkracht van de mens deze pandemie wordt overwonnen en dat wij er sterker uitkomen. Jale Celenk, voorzitter van Podium Juliana, was het hiermee eens. 75 jaar vrijheid is volgens haar niet vanzelfsprekend, maar deze avond waar de Iftar samen met gelovigen van verschillende religies wordt gevierd, toont wel het resultaat van de strijd voor vrijheid in de Nederlandse samenleving.

Vredesprijs

Een van die mensen die zich afgelopen decennia heeft ingezet voor religieuze vrijheid en het als religies gezamenlijk optrekken en voor elkaar opkomen in de maatschappij, is Jan Post Hospers. Jan is één van de oprichters van het Overlegorgaan Joden, Christen en Moslims en heeft jarenlang gewerkt als projectleider ‘Ontmoeting met Moslims’ bij de Protestantse kerk in Nederland. Volgens Hanneke Gelderblom, die als vertegenwoordiger van de Joodse gemeenschap Post Hospers toesprak, is hij degene die het verschil heeft gemaakt in tijden dat de verhoudingen tussen moslims en christenen moeizaam waren. Hij maakte dit bespreekbaar en betrok waar mogelijk ook de Joodse gemeenschap. Voor zijn inzet voor interreligieuze samenwerking ontving hij uit handen van het Nationale Iftar Comité de Vredesprijs, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt. Jan was blij met deze prijs vanuit de moslimgemeenschap en gaf aan de prijs zelf als een stimulans te zien voor de achterbannen om het werk in de toekomst te steunen.

De twaalf deelnemers van de Nationale Iftar waren: Minister Ferd Grapperhaus; Şaban Dişli (ambassadeur van Turkije in Den Haag); Christien Crouwel (algemeen Secretaris van Raad van Kerken); Hanneke Gelderblom (vertegenwoordiger van de Joodse gemeenschap); Cees van der Laan (hoofdredacteur dagblad Trouw); Jan Post Hospers (ontvanger Vredesprijs 2020); Hikmet Gürcüoglu (voorzitter ondernemingsvereniging HOTIAD); Muhsin Köktas (voorzitter CMO); Driss el Boujoufi (vice-voorzitter CMO); Jale Celenk (voorzitter Podium Juliana); Arzu Senel (AS Architecture); Dalya Cakar (voorzitster van de Oezbekistan Netherlands Friendship Foundation)

Op vrijdag 15 mei wordt om 18:10 op NPO2 tijdens het programma ‘Het ramadangevoel’ (NTR) een reportage uitgezonden rond de vredesprijs die Jan Post Hospers heeft ontvangen. Hieronder treft u het artikel aan dat Trouw over de Nationale Iftar publiceerde.

Foto: Daniëlle Leder