Voorbereiding Kerkproeverij in volle gang

Al ruim honderd kerken hebben zich aangemeld voor de landelijke Kerkproeverij van 2019. Het gaat om geloofsgemeenschappen van allerlei verschillende signatuur; van rooms-katholiek tot gereformeerd en evangelisch. De derde editie Kerkproeverij vindt plaats op zaterdag 28 en zondag 29 september. Leden van deelnemende geloofsgemeenschappen worden in aanloop van het weekend aangemoedigd om iemand uit te nodigen om eens te komen proeven aan de kerk. In de vieringen wordt extra rekening gehouden met gasten.

Christien Crouwel, algemeen secretaris van de Raad van Kerken is blij met het animo voor de derde Kerkproeverij-editie: “We zien dat Kerkproeverij bij veel kerken steeds bekender wordt. Zo laten we met elkaar zien dat iedereen welkom is in de kerk. Sterker nog: je wordt uitgenodigd. Onze hoop is dat mensen niet alleen horen dat ze welkom zijn, maar het ook echt proeven. Als kerk mogen we daarom oefenen met het verwelkomen en uitnodigen van mensen.”

Nieuw dit jaar is dat geloofsgemeenschappen een gratis spandoek krijgen wanneer zij zich aanmelden op de website van Kerkproeverij. Hun gemeenschap komt dan op een overzichtskaart te staan, zodat mensen die (nog) geen persoonlijke uitnodiging hebben ontvangen, wel weten waar ze terecht kunnen. Met het spandoek kunnen kerken ook in hun eigen omgeving laten zien dat gasten ‘Welkom in de kerk’ zijn. Het spandoek is ook op andere momenten in het jaar te gebruiken. Crouwel: “Doordat het spandoek straks bij kerken van allerlei kleur zal hangen, is het direct ook een mooi getuigenis van eenheid en samenwerking.”

Kerkproeverij stimuleert geloofsgemeenschappen om een cultuur van uitnodiging te vormen en ondersteunt hen daarbij. Het is de Nederlandse variant van de Back to Church Sunday en het Weekend of Invitation, dat ontstond in het Verenigd Koninkrijk. Kerkproeverij is een initiatief van de Raad van Kerken in Nederland in samenwerking met Alpha Nederland, IZB, MissieNederland en mediapartners EO en KRO-NCRV.

www.kerkproeverij.nl