Meer dan een kilometer tafel

‘Deel je Tafel’ laat vluchtelingen en Nederlanders samen maaltijd delen. Kerken dekken meer dan een kilometer tafel voor vluchtelingen.

Donderdagavond 20 juni 2019 organiseert Kerk in Actie de derde editie van de landelijke actie Tafels van Hoop voor vluchtelingen en statushouder. In zo’n vijftig plaatsen door heel Nederland koken kerken op Wereldvluchtelingendag voor zo’n 2.500 deelnemers. Kerken zetten de deuren gastvrij open om bezoekers van de ‘Deel je Tafel’ te laten weten dat ze hier welkom zijn en om hen te helpen zich in Nederland thuis te voelen.

Een deel van de kerken doet voor het eerst mee, maar andere kerken zijn zo enthousiast geworden dat ze vaker in het jaar deze maaltijden organiseren, soms zelfs maandelijks. Bijvoorbeeld in Montfoort waar ze het combineren met andere activiteiten om statushouders te helpen bij hun integratie.

In Varsseveld is ‘Deel je Tafel’ uitgegroeid tot een structurele Meet and Eat die 3 keer per jaar gehouden wordt. “We merken gaandeweg dat er ook allerlei niet-zichtbare gevolgen zijn van de Meat and Eat. Dan horen we via-via dat mensen op kraambezoek zijn geweest bij een jonge vrouw. Ze hadden elkaar bij de Meet and Eat ontmoet. Dat is toch prachtig?”
In Emmen werden een maaltijd en spelletjes aan elkaar gekoppeld. “Deze activiteiten bleken uitermate geschikt voor het contact tussen de anderstalige en Nederlandse aanwezigen. Een mooie vorm om elkaars gedachten, cultuur en houding beter te begrijpen, hetgeen ook het geval was in de gesprekken die werden gevoerd.”

Bijzondere locaties en combinaties:
•    In de Domkerk in Utrecht, is naast de maaltijd een tentoonstelling ‘Buiten de mensentuin’ te zien. Deze laat het resultaat zien van een man zonder verblijfspapieren en een begeleidster die elkaar ontmoetten rond Bijbelse verhalen, wat leidde tot een aantal bijzondere kunstwerken. De exposanten, Floribert Kadima uit Congo en Grietje van Ginneken ontmoetten elkaar bij de Noodopvang voor Dakloze Vluchtelingen in Utrecht.
•    In het Diaconaal Centrum De Bakkerij in Leiden staan op dinsdag 25 juni 2019 vijftien koks uit verschillende culturen garant voor een overheerlijke diversiteit aan gerechten voor de gasten van de Ontmoetingsmaaltijd 2019. Een rijkdom aan geuren met 200 deelnemers!
•    In Hardenberg-Heemse is een Barbecue waar ze 150 mensen verwachten.
•    In Maassluis is op 22 juni ‘Deel je Tafel’ in de voedselbank, daar is meer ruimte en het is laagdrempeliger. Samen met vluchtelingenvrouwen wordt er gekookt en deze vrouwen geven ook een kookworkshop.

Wereldwijd zijn er meer dan 67 miljoen mensen op de vlucht, waarvan meer dan de helft kind. In Nederland voelt 94% van de vluchtelingen zich vaak eenzaam. En dat terwijl we weten dat persoonlijk contact heel belangrijk is voor een succesvolle integratie. Daarom wordt er op Wereldvluchtelingendag overal in Nederland ‘Deel je Tafel’ georganiseerd. Kerk in Actie hoopt dat de maaltijden naar meer smaken en zorgen voor doorgaande betrokkenheid van gemeenten bij vluchtelingen en hun integratie. Met het project Perspectief voor vluchtelingen (www.kerkinactie.nl/perspectief) voorziet Kerk in Actie kerken in mogelijkheden om meer te kunnen betekenen voor vluchtelingen en statushouders.

NB: ‘Deel je Tafel’ heette voorheen Tafels van Hoop

Foto: Deel je Tafel in Arnhem