Kerkennacht: Vijfde Nieuwsbrief

Kerkennacht

21 – 23 juni 2019

Is dit óók kerk?

Via deze nieuwsbrief wil de Stuurgroep Kerkennacht ervaringen en plannen uit het land delen met belangstellenden en deelnemende kerken. Kerkennacht 2019 wordt weer een bijzonder weekend, waarin bezoekers kunnen zien welke schatten de Nederlandse kerken herbergen.

Aftrap Kerkennacht in Grote Kerk Zwolle
Op vrijdagmiddag 14 juni zal Marleen Stelling, EO-presentator en ambassadeur van de Kerkennacht, in de Grote Kerk van Zwolle de aftrap geven van de Kerkennacht 2019. Marleen Stelling is aanwezig bij de afsluiting van het Zwolse Bijbelproject en zal een aantal betrokken vrijwilligers interviewen.

Het Zwolse Bijbelproject is een mooi en verrassend voorbeeld van hoe kerken ook kerk kunnen zijn in deze tijd, precies het thema van de Kerkennacht 2019: ‘Is dit ook kerk?’. Vanaf 2 april hebben circa 2500 Zwollenaren een steentje bijgedragen aan het overschrijven van de eerste Zwolse Bijbel, een Willibrordvertaling uit de 15e eeuw. Zo ontstaat er een Zwolse Bijbel anno nu.
www.zwolsebijbel.nl

Activiteiten in de Kerkennacht
Het thema ‘Is dit ook kerk’? heeft gemeentes en parochies in heel Nederland geïnspireerd om mooie initiatieven te bedenken voor de kerkennacht. We noemen er hier een aantal. Meer informatie over de activiteiten vindt u op www.kerkennacht.nl. Daar vindt u ook een lijst van plaatsen die meedoen aan de Kerkennacht, programma’s en posteraankondigingen van diverse gemeenten.

21 juni 2019
Soest – diverse kerken en gebedshuizen

Er is een route langs de verschillende deelnemende kerken. Iedere geloofsgemeenschap levert een aandeel van maximaal drie kwartier. De programma’s volgen elkaar op zodat u aan alles mee kunt doen, maar ook kunt instappen of uitstappen op een tijd die u uitkomt.

Tijd: van 18.00 tot 24.00 uur. Klik hier voor het volledige programma.

21 en 22 juni 2019
Leeuwarden – diverse kerken in de binnenstad

In Leeuwarden is het evenement verdeeld over twee avonden: op vrijdag- en zaterdagavond zijn kerken in de binnenstad geopend. U kunt een rondgang volgen langs diverse kerken, op vrijdag vanaf 19.30 uur tot 22.15 uur en op zaterdag van 19.00 tot 22.30 uur.

Het volledige programma en meer informatie vindt u hier.

Ten Boer – Kloosterkerk

Vanaf 16 uur is er voor jong en oud iets te beleven op de wierde rond de Kloosterkerk in Ten Boer.
> Een bed bad brood muziekgroep musiceert rondom de kerk
> Een duurzaamheidsmarkt, eindigend in een gezamenlijke warme maaltijd, met oogst uit de eigen tuin.
> Een Taizévieringviering en later op de avond de Preek van de Leek door commissaris van de koning in Groningen, Rene Paas.
> Mogelijkheid om te blijven slapen in de kerk
> In de ochtend een doopviering.

Utrecht – Doopsgezinde kerk, Oudegracht 270, 3511 NV, Utrecht

De Doopsgezinde Gemeente Utrecht zet tijdens de Kerkennacht van 2019 haar deuren open met een mooi programma waarvoor u van harte bent uitgenodigd!

19.00 uur: opening van de fototentoonstelling Ogen-blik
Deze tentoonstelling laat zien hoe fotograaf Ruud Spaargaren kijkt naar dak- en thuislozen in Utrecht. Deze tentoonstelling zal te zien blijven tijdens Kerken Kijken, t/m 14 september 2019. De opening zal kleurrijk worden gemaakt door kunstenaar Aziz Bekkauoi – o.a. ook actief tijdens Koningsdag 2019 in Amersfoort – en dichter Ruben van Gogh.

Vanaf 20.00 uur: musical
Deze musical is een korte doorlopende voorstelling, bedacht, gemaakt en uitgevoerd door gemeenteleden.

Toegang: gratis & inspirerend. Kom, kijk en verwonder uzelf!

Apeldoorn – diaconale excursie Stadsakkers, van 10.00 tot 14.00 uur

Gezamenlijke fietstocht naar de Stadsakkers. Daar wordt samen geoogst, de maaltijd bereid en tijdens de maaltijd gaat men in gesprek over geloof en duurzaamheid.

Amsterdam – Russische Orthodoxe kerk H. Nicolaas van Myra,
Lijnbaansgracht 47-48

Een programma van 17.00 tot 22.30 uur, met onder meer gebeden voor de ontslapenen, rondleidingen door de kerk, Byzantijnse gezangen en een avonddienst als afsluiting.

Meer Kerkennacht?
Ook in deze plaatsen zijn activiteiten in het weekend van Kerkennacht: Assen, Culemborg, Den Hoorn, Ede, Gorinchem, Haaksbergen, Hilversum, Maasland, Nijmegen, Pernis, Raalte, Reduzum, Rotterdam, Schipluiden, Vries, Winsum-Halfambt.

Bulletin
Het Oecumenisch Bulletin van de Raad van Kerken heeft in januari 2019 als thema ‘De verrassende kerk’. Deze uitgave (Bezinning 58) besteedt aandacht aan projecten die iets laten zien van bijzondere manieren van kerk zijn. U kunt daarbij denken aan  het Jongerenklooster in Diepenveen; de maaltijd als feest van ontmoeting en verbinding; groene websites

Abonnees krijgen het bulletin automatisch toegestuurd. Ook als u geen abonnee bent, kunt u deze uitgave ontvangen. U betaalt dan eenmalig 6,50 euro inclusief verzendkosten. Een e-mail aan rvk@raadvankerken.nl is voldoende.

Nieuwsbrief
De Kerkennacht is een initiatief van de Raad van Kerken in Nederland. De landelijke stuurgroep coördineert en verbindt, en zorgt voor publiciteit in landelijke media, online en offline. Deze nieuwsbrief is een van de middelen; deze wordt verstuurd aan deelnemende kerken en andere geïnteresseerden. Inschrijven voor de nieuwsbrief kan eenvoudig, door een bericht te sturen aan kerkennachtnl@gmail.com. U ontvangt dan met regelmaat nieuws, tips en andere wetenswaardigheden rond Kerkennacht 2019 in uw mailbox.

Contactpersoon?
Bent u contactpersoon voor de Kerkennacht in uw gemeente? Wilt u deze nieuwsbrief dan verspreiden binnen uw werkgroep / gemeente?
Bent u geen contactpersoon (meer)? Wilt u deze nieuwsbrief dan doorsturen aan de organisatie en de naam van de nieuwe contactpersoon doorgeven via kerkennachtnl@gmail.com?