Ramadangroet 2019

De Raad van Kerken verstuurt een groet aan de moslimgemeenschap in Nederland in het kader van de ramadan en adviseert lidkerken en raden van kerken om een zelfde gebaar te maken naar de lokale islamitische gemeenschappen. De vastenperiode begint rond 5 mei. De tekst die de Raad van Kerken verstuurt, refereert aan terugkerende momenten tot bezinning, ook omdat het begin van de Ramadan min of meer gelijk valt met Bevrijdingsdag. Recente aanslagen laten zien dat leven in vrijheid niet vanzelfsprekend is.

De ramadan geldt als een periode van inkeer. In deze maand wordt er tot het suikerfeest tussen zonsopgang en zonsondergang gevast. De datum van de ramadan wisselt en heeft te maken met het begin van een nieuwe maan. Het suikerfeest zal zijn op 4 juni.

De tekst van de ramadangroet luidt als volgt:

Aan de moslimgemeenschap in Nederland,

Ieder jaar, volgens hetzelfde ritme, biedt de religieuze kalender ons de gelegenheid om stil te staan bij belangrijke gebeurtenissen. In het kerkelijk jaar is Pasen net geweest. De islamitische vastenmaand Ramadan begint nu. Het zijn jaarlijks terugkerende momenten tot bezinning.

Ook het gezamenlijk vieren van Bevrijdingsdag op 5 mei is zo’n jaarlijks terugkerend moment. Dit jaar valt het begin van de Ramadan ongeveer gelijktijdig met Bevrijdingsdag.

Al bijna 75 jaar vieren we de vrijheid.

De schokkende recente aanslagen wereldwijd, in Christchurch op een moskee, in Sri Lanka op kerken en hotels, en dichtbij, in Utrecht op een tram, laten ons zien dat in vrijheid leven niet vanzelfsprekend is.

Ieder jaar vieren christenen met Pasen dat het leven sterker is dan de dood. Ieder jaar staan we er bij stil dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. En ieder jaar roepen we op om samen de vrijheid te vieren.

Laten we ook dit jaar samen bezinnen, samen beleven en samen de vrijheid vieren. Wij wensen u een gezegende maand Ramadan toe.

Namens de Raad van Kerken in Nederland,

Dirk Gudde, voorzitter
Christien Crouwel, algemeen secretaris

De groet ter gelegenheid van Ramadan 2019 werd voorbereid door de Contactgroep Islam van de Raad van Kerken in Nederland.

Downloaden tekst in Word: klik hier; downloaden tekst in pdf: klik hier