Slachtoffers aanslagen Nieuw-Zeeland herdacht

Hoewel Nederland nu nog in de ban is van de aanslag in Utrecht door een waarschijnlijk gestoord persoon, willen we toch ook graag wijzen op de verbindende kracht die uitging van de manifestatie op de Dam van afgelopen zondagmiddag. Honderden mensen hadden zich daar verzameld voor een herdenking van de slachtoffers van de aanslagen in Nieuw-Zeeland. Onder hen waren vertegenwoordigers van kerken en moslimorganisaties, maar ook LJG-rabbijn Menno ten Brink, PVDA-leider Lodewijk Asscher en de voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei Gerdi Verbeet.

Burgemeester Femke Halsema noemde in haar toespraak terrorisme lafheid. We laten ons niet uit elkaar spelen. Er is maar één gemeenschap in Amsterdam, de gemeenschap van Amsterdammers. Na de toespraak van de burgemeester volgde een minuut stilte. Naast de burgemeester waren er toespraken van opperrabbijn Binyomin Jacobs, imam Azzedine Karat, Boris van der Ham van het Humanistisch Verbond en Radboud van Delft van PAX. Als laatste sprak ambassadeur Lyndal Walker van Nieuw Zeeland.

Bruggen slaan
Hanneke Gelderblom sprak namens het Overlegorgaan van joden, christenen en moslims (OJCM). In haar toespraak maakte ze een brug naar het debat in de polder. “Laten we stoppen met moeilijke woorden als antisemitisme of islamofobie. Daar kun je je achter verschuilen. Je kunt ook eindeloos energie stoppen in het zoeken naar de juiste definitie.” Gelderblom wil dat wij voortaan spreken van Jodenhaat, moslimhaat en homohaat. Zij en de anderen van het OJCM willen bruggen slaan. “Wij weten dat we niet hetzelfde zijn, dat willen we ook niet worden. Maar wel weten we dat we kunnen samenwerken. Verschillen kun je aan elkaar uitleggen, bespreekbaar maken. Om zo vooroordelen uit de weg te ruimen, vooroordelen die berusten op elkaar niet kennen.” Naast haar stonden Jan Post Hospers van de Raad van Kerken en Muhsin Koktass van het Contactorgaan Moslims en Overheid.

‘Ik wil niet weg’
Na de aanslagen in Nieuw-Zeeland suggereerden Joodse opiniemakers opnieuw dat het tijd wordt om na te denken over vertrekken, aldus Gelderblom. “Maar ik laat me niet aanpraten dat ik maar eens moet gaan nadenken of ik niet weg wil uit Nederland. Ik wil niet weg. Dit land is mijn thuis. Joden wonen hier al eeuwen en dat zal nog lang zo blijven.” Gelderblom kreeg er groot applaus voor.

De bijeenkomst, die ‘Vredesmanifestatie voor solidariteit en vrijheid’ heette, was georganiseerd door onder meer de  vredesorganisatie PAX, het Humanistisch Verbond, de Raad van Kerken, het Centraal Joods Overleg, de Nederlandse Moslimvrouwenorganisatie Al Nissa en het Overlegorgaan Joden, Christenen en Moslims.

Maandagmiddag 18 maart 2019 brachten enkele leden van het Overlegorgaan Joden Christenen Moslims een bezoek aan de ambassade van Nieuw-Zeeland waarbij zij de condoleances hebben overgebracht aan ambassadeur Lyndal Walker met onderstaande tekst:

Aan: de Ambassadeur Lyndal Walker van Nieuw Zeeland

Excellentie,

Steeds opnieuw aanslagen.

Helaas zijn we na de vreselijke aanslagen op biddende mensen in de moskeeën in Christchurch  genoodzaakt om deze woorden opnieuw te gebruiken. Bij deze afschuwelijke aanslag vielen er 50 doden en waren er tientallen gewonden.

Deze aanslagen, geïnspireerd door ultra-nationalistische theorieën, had als overduidelijke opzet zoveel mogelijk mensen te doden. Wij, joden, christenen en moslims verenigd in het Overleg Joden, Christenen en Moslims wijzen deze afschuwelijke uitingen van haat en geweld af.

Wij zijn intens verdrietig over de doden en vele gewonden. Wij betuigen onze gevoelens van medeleven met de nabestaanden en wensen alle gewonden spoedig herstel.

De kerngroep van het Overleg Joden, Christenen en Moslims,
Hanneke Gelderblom-Lankhout (06-53501801)