Smeets bisschop Roermond

Het heeft een tijd geduurd, maar nu is het zo ver. Pastoor-deken Harrie Smeets (57) uit Venray is door paus Franciscus tot bisschop van Roermond benoemd. Dat is woensdag 10 oktober om 12.00 uur zowel in Rome als in Roermond bekend gemaakt en we zijn er in Limburg blij mee.

Hij volgt bisschop Frans Wiertz op, die vorig jaar december terugtrad vanwege het bereiken van de 75-jarige leeftijd. Met bisschop Wiertz is in de afgelopen jaren in het Limburgse heuvelland en daarbuiten een hartelijke oecumenische samenwerking opgebouwd en we hopen ook op een goede oecumenische samenwerking met bisschop Smeets. Smeets kreeg al enige landelijke bekendheid, doordat in 2012 en 2013 de televisiemissen van de KRO vanuit de Grote Kerk in Venray werden uitgezonden.

Als Raad van Kerken willen we de nieuwe bisschop hartelijk feliciteren met zijn benoeming. De wijding van mgr. Harrie Smeets tot bisschop vindt plaats op zaterdag 8 december in de Roermondse Sint-Christoffelkathedraal. Hij ontvangt de bisschopswijding uit handen van mgr. Hans van den Hende, bisschop van Rotterdam en voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie. Hij is ook de bisschop met oecumene in zijn takenpakket. De andere wijdende bisschoppen zijn emeritus-bisschop Frans Wiertz en hulpbisschop Everard de Jong van Roermond.

Margriet Gosker

Bekijk youtube