Zegen relatie Russinnen

De christelijke beweging die zich inzet voor homoseksuelen, lesbies en transgenders organiseren al zo’n tien jaar kerkdiensten in het kader van het gay-weekend dat rond de eerste zondag van augustus in Amsterdam wordt gehouden. Dit jaar zal de dienst een bijzonder karakter hebben doordat twee Russische vrouwen een zegen vragen over haar relatie.

Dat heeft de LHBT+-beweging bekend gemaakt in een persbericht (LHBT staat voor: lesbisch, homo’s, biseksueel en transgenders). De organisatie vraagt daarmee impliciet aandacht voor de moeilijke omstandigheden voor homoseksuelen, biseksuelen, lesbies en transgenders in het oosten van Europa. Na de val van het ijzeren gordijn tegen het einde van de vorige eeuw leek de positie van LHBT+-personen in voormalige Sovjetlanden te verbeteren. De wetgeving leek te worden aangepast ten behoeve van de LHBT+-ers.

Maar deze ontwikkeling is in de afgelopen tien jaar nagenoeg tot stilstand gekomen. In Rusland is het, in aanwezigheid van jongeren jonger dan 18 jaar, verboden aandacht te vragen voor andere dan ‘traditionele familiewaarden’. Nieuwe wetgeving en de houding van verschillende kerken heeft LHBT+-mensen teruggedrongen in relatieve isolatie. Openheid is nauwelijks mogelijk, ook niet in intiemere kring, aldus het persbericht.

Het sluiten van een huwelijk, of een zegen ontvangen in de kerk, is in dergelijke omstandigheden onmogelijk. De ontwikkelingen in West-Europa enerzijds en Oost-Europa anderzijds lopen grofweg genomen steeds verder uiteen. De LHBT+-beweging in Nederland spreekt in solidaire zin in het persbericht met Oost-Europese organisaties, zoals ‘Light of the World’ uit Moskou. Voor deze organisatie zal dan ook gecollecteerd worden in de Pride Kerkdienst. De organisatie stelt onder andere boeken samen met verhalen van LHBT+-personen die in Rusland worden verspreid.

De dienst in Amsterdam vindt plaats op 5 augustus om 12.00 uur in de Keizersgrachtkerk. Ds. Wielie Elhorst van de Protestantse Kerk zal de relatie van de twee Russische vrouwen zegenen. De dienst staat in het teken van het thema ‘You are my hero’. De overdenking wordt verzorgd door ds. Corine Sloots, rond de Bijbelse tekst uit Hebreeën 11 over ‘geloofshelden’. Na afloop van de viering is er een bruidsbubbel en een bruidstaart.

De organisatie van de Pride Kerkdienst is in handen van een voorbereidingsteam die de dienst uitvoert in naam van de Protestantse Kerk Amsterdam, het LKP – de landelijke koepelorganisatie van de christelijke LHBT-beweging en de Keizersgrachtkerkgemeente. De dienst staat open voor iedereen.