Werkdag Vluchtelingen

Op zaterdag 24 maart 2018 organiseert de Raad van Kerken in Nederland de Werkdag ‘Zwart-wit denken en vluchtelingen… Hoe ga je ermee om?’ in de Bergkerk in Amersfoort.

Felle discussies over zwarte piet, onze Nederlandse identiteit, de plaats van de islam en uiteraard de komst van vluchtelingen in onze samenleving zijn aan de orde van de dag. Vooral de extremen zijn hoorbaar: zwart en wit drijven het Grijze Midden met haar brede diversiteit aan meningen steeds verder in het nauw. Tijdens deze werkdag gaan we dieper in op het zwart-wit denken, dat ook in kerkelijke gemeenschappen terugkomt en zoeken we naar manieren om hiermee om te gaan. U bent van harte welkom!

Programma:
Het programma zal bestaan uit een opening met o.a. een woord vanuit de landelijke Raad, diverse inspirerende en leerzame workshops, en voldoende tijd voor onderlinge ontmoeting tijdens de lunch.

Tijden:
10:15 – 10:30: Inloop, koffie/thee
10:30 – 10:45: Meditatief moment
10:45 – 12:00: Plenair programma
12:00 – 12:45: Lunch
12:45 – 13:40: Workshop ronde 1, keuze uit workshops 1-4
13:45 – 14:40: Workshop ronde 2, keuze uit workshops 1-3
14:45: Gezamenlijke afsluiting, drankje.

Plenair Programma:
– Welkom, door Moderamen Raad van Kerken.
– Presentatie uitkomsten onderzoek ‘Nationale Monitor Polarisatie en Draagvlak Vluchtelingen’, door Jorrit Hoekstra, Stay Human.
– Inleiding ‘Zwart-wit denken en het Grijze Midden’, door Edwin vd Scheur, Stichting Dare to be Grey.
– Bijdrage uit praktijk vd kerken, door pastor Marieke Sillevis-Smit.

Workshops:
1. Zwart-wit denken en je eigen staan en handelen hierin. Door Stichting Dare to be Grey, Edwin vd Scheur en Jordy Nijenhuis.
2. Kracht en Kwetsbaarheid van vluchtelingen. Door Eva Heezemans, Centrum ‘40-‘45.
3. Ontwikkelingen Bed, Bad, Brood en Begeleiding en kansen. Door Pieter Postma, Stichting Inlia.
4. Specifiek voor ambtsdragers:  Hoe om te gaan met weerstand en polarisatie in de gemeente met een vrij en vrolijk hart? Door Marieke Sillevis-Smit, pastor voor ongedocumenteerden in Utrecht.

Praktisch:
Datum: zaterdag 24 maart 2018.
Adres: Bergkerk, Dr. A. Kuyperlaan 2, Amersfoort (op loopafstand centraal station).
Kosten: deelname is gratis, lunch inbegrepen.
Aanmelden: aanmelden graag via het secretariaat: rvk@raadvankerken.nl.

Zie ook de flyer.

Foto: bergkerkamersfoort.nl.