Vasten zonder grenzen

Wat doe je in een vastentijd anders? Het kerkbestuur van de PKN-kerk in Almen besloot de bloemengroet te vervangen door een schaal met producten van de wereldwinkel. De minderbroeders franciscanen in Megen kozen voor een andere grensoverschrijdende vorm. Zij bereiden samen met andere -van buiten hun klooster- een wereldmaaltijd voor, en braken zo met traditie hun vasten maaltijden voor zichzelf te houden. De opbrengst is bestemd voor de voedselbank in Oss en een maaltijden- project voor kinderen in Indonesië.

De wereldmaaltijd werd begeleid de door zr. Claris zr. Emmanuel en Franciscaan br. Rangel Geerman. Ook de keuze van de gerechten was grenzeloos: als start een soep die traditioneel bereid wordt tijdens de Ramadan,de vastenperiode voor de moslims. Bij de gerechten was ook een rodekool salade. De paars–rode kleur herinnert aan de liturgische kleur van de Veertigdagentijd.

In verbondenheid met elkaar, over eigen grenzen heen zoeken zij we naar een duurzame aarde en gerechtigheid . Een weg die navolging verdient?

Groene websites kunnen daarbij een handreiking zijn.
Zie ww.sameneerlijketen.nl met passende recepten;
www.symbolischschikken.nl (B-jaar) schikken met symbolen
en www.scheppingvieren.nl met passende teksten, gedichten en gebeden.

Tini Brugge contact groene websites Raad van Kerken