Video-livestream WCC

De Wereldraad van Kerken is een jaar begonnen, waarin men op diverse momenten aandacht besteed aan het 70-jarig jubileum, dat officieel op 23 augustus 2018 in Amsterdam wordt gevierd. Op 5 februari vindt er een boekpresentatie plaats van ‘The Challenge of Transformation: An Ecumenical Journey’, geschreven door Konrad Raiser. De presentatie moet gezien worden, aldus de voorlichting vanuit de Wereldraad, als één van de activiteiten in het kader van het jubileumjaar.

De presentatie vindt plaats kort na de tachtigste verjaardag van de oud-secretaris van de Wereldraad Konrad Raiser. In het boek gaat de schrijver, die van 1993 tot 2003 secretaris-generaal was van de Wereldraad, dieper in op de uitdagingen van de oecumenische koepelorganisatie vanaf het moment dat hij bij de Wereldraad kwam in 1969 tot zijn vertrek in 2003.

Raiser kwam in 1969 bij de commissie Fait hand Order als studiesecretaris. In 1973 werd hij verkozen tot plaatsvervangend secretaris-generaal. Hij werkte in die tijd nauw samen met Philip Potter, de toenmalige leider van de WCC.

De presentatie van het boek kan op 5 februari live worden gevolgd via een video livestream vanuit Geneve. De boekpresentatie vindt plaats van 9.30 uur tot 11.30 uur. Het begint met een toelichting waaraan deelnemen: dr. Konrad Raiser (de auteur), dr. Stephen Brown (de vertaler en uitgever) en dr. Olav Fykse Tveit (secretaris-generaal).

Van 10 tot 11.30 uur is er een paneldiscussie waarin naast de auteur te zien zijn: Georges Lemopoulos (coördinator in Geneve van de zeventigste verjaardag), dr Agnes Abuom (voorzitter) en Miriam Weibye (voorzitter van het communicatiecomité).

Naast het gedeelte wat op de video livestream te volgen is, vindt er vanaf 9.15 uur een oecumenisch gebed plaats, is er na de paneldiscussie nog een aperatiefje en is er ’s middags een documentaire over Carl Friedrich von Weizsäcker.

De Wereldraad heeft op woensdag 24 januari, tijdens de viering in Geneve van de week van gebed om eenheid onder de christenen, ook al aandacht aan het jubileumjaar geschonken.

Het is de bedoeling dat de finale van de activiteiten plaatsvindt op 23 augustus in Nederland. Naast een viering in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, zal er daaraan voorafgaand een pelgrimage door de hoofdstad worden gehouden, mede georganiseerd door de Raad van Kerken in Amsterdam. De PTHU houdt in dezelfde periode een meerdaagse studieconferentie. En de Raad van Kerken in Nederland brengt in het kader van het zeventigjarig jubileum een speciaal tijdschrift in de reeks van Oecumenisch Bulletin met allerlei achtergrondartikelen. De uitgave van het bulletin wordt omstreeks 1 mei verwacht.

Foto’s Wereldraad van Kerken met bovenaan dr. Konrad Raiser en onderaan een detail van de viering afgelopen week in Geneve, waarbij het doorbreken van de ketenen van de slavernij één van de motieven was.