Nobelprijswinnares bij Raad

Nobelprijswinnares Beatrice Fihn van ICAN heeft een kort bezoek gebracht aan de Raad van Kerken in Nederland. Ze kwam langs in Nederland, onder meer om met Pax te overleggen, de NGO die de campagne voor afschaffing van kernwapens krachtig heeft helpen steunen. En nu bekend is dat deze inzet wordt bekroond met een Nobelprijs, wilde Beatrice Fihn de ervaringen delen met de partners in Nederland.

Ze stond er zelf op om niet alleen mensen van de vredesbeweging te spreken, maar ook de vertegenwoordigers van de kerken te ontmoeten. Woensdag 29 november was ze in Amersfoort en sprak een uur met vertegenwoordigers van onder meer de Doopsgezinde Sociëteit, de Remonstrantse Broederschap, de Quakers, de Oud-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk in Nederland.

De prijs is volgens de ICAN-directrice een boodschap aan de landen die over kernwapens beschikken dat ze werk moeten maken van het vernietigen van hun kernwapenarsenaal. ‘Momenteel heerst er heel wat spanning in de wereld en al die gespierde verklaringen kunnen zeer makkelijk, en onverbiddelijk, leiden naar pure horror. De dreiging van een nucleair conflict is opnieuw alom aanwezig. Dit is het moment voor alle landen om zich ondubbelzinnig uit te spreken tegen kernwapens’, aldus Fihn.

Ds. Karin van den Broeke (Protestantse Kerk) zei na afloop dat Beatrice Fihn zich ook van haar optimistische kant had laten zien. Beatrice Fihn zei tijdens de ontmoeting zich gesterkt te voelen in de mogelijkheden dat het tij juist nu gekeerd zou kunnen worden met een wereldwijd verbod op kernwapens. Kerken kunnen daar een belangrijke rol in spelen, aldus Beatrice Fihn, want kerken hebben een andere imborst dan andere organisaties. Kerken hebben het in zich om niet in angst te blijven hangen (alsof afschrikking nodig zou zijn), maar om een fundamentele keuze te maken dat mensen niet beschermd willen worden door massavernietigingswapens.

Hoe kan het dat mensen zich zo gemakkelijk veilig wanen bij wapens met enorme risico’s?, stelde de Nobelprijswinnares. Zolang de kernwapens er zijn, kan iemand op de knop drukken, zijn er de risico’s van ongelukken en is het eigenlijk wachten op het moment dat het ergens misgaat. ‘Laten we diegenen die dit niet meer willen stem geven’.

De Nobelprijs voor de Vrede gaat gepaard met ruim 940.000 euro prijzengeld. Afgevaardigden van ICAN mogen de prijs op 10 december in Oslo in ontvangst nemen.

Foto: Beatrice Fihn met aan haar rechterzijde Karin van den Broeke (PKN) en links naast haar Kees Nieuwerth (vice-voorzitter van de Raad van Kerken)

Kees Nieuwerth schreef een reflectie bij het bezoek. Klik hier.