Nieuw centrum Baptisten

De Unie van Baptisten heeft een nieuw landelijk hoofdkantoor. De Unie heeft de Herdenkingskerk aan de Postjesweg 150 in Amsterdam gerenoveerd en omgebouwd tot een kerkelijk- en studiecentrum. Leden van de algemene vergadering van de Unie kunnen het resultaat woensdag 15 november bewonderen. Het nieuwe onderkomen heeft diverse kantoorunits, vergaderzalen, een bibliotheek en een kerkzaal waar zaterdagavond Braziliaanse Baptisten bij elkaar komen, op zondag Uniebaptisten uit Amsterdam-West en binnenkort één keer per maand op de zondagmiddag ook Baptisten uit Birma.

De vergadering van de Baptisten vindt overigens plaats vlakbij het centrum. Want met 80 Uniegemeenten die elk 2 afgevaardigden sturen en dan nog eens een deel van de vergaderingen samen met de ABC-gemeenten die 67 gemeenten omvatten, is de kerkzaal te klein. De vergaderdelen worden daarom gehouden in het gebouw van Maasbach zending, Derkinderenstaart 90 (hoek Postjesweg) te Amsterdam.

Joeke van der Meij, voorzitter van de Unie van Baptisten, vertelt dat het voor hem persoonlijk bijzonder is de nieuwe locatie te bezoeken. Als baby is hij in 1964 nog opgedragen in de (oude) Herdenkingskerk. In het nieuwe centrum is ook de internationale opleiding gehuisvest, die eerst in Praag een onderkomen had. Er zijn ongeveer veertig studenten ingeschreven die ook een deel van de opleiding kunnen volgen aan de Vrije Universiteit. Qua literatuur kunnen ze terugvallen op een uitgebreide bibliotheek op de eerste verdieping van het Baptist House. Daar zijn duizenden titels te vinden met natuurlijk vooral een achtergrond in het Baptistisch erfgoed. Tot dat erfgoed moeten ook boeken over bilaterale dialogen worden gerekend, vertelt de bibliothecaris. Zo zijn er tientallen titels die zijn geschreven in Oost-Europa, vanuit het gesprek tussen orthodoxe theologen en baptisten.

Foto’s:

1. Het nieuwe centrum
2. Voorzitter Joeke van der Meij (links) en algemeen secretaris Albrecht Boerrigter
3. De bibliotheek; aan de ene kant (waar de foto op uitziet) de ingang, aan de andere kant (waar de foto genomen is) een buste van Johann Gerhard Oncken (1800-1884), de grondlegger van het Duitse Baptisme. In de sokkel van zijn buste staat een quote: ‘Jeder Baptist eind Missionar’