Kerkproeverij kick off

De kerk is soms heerlijk om van te snoepen. Dat bleek vanmorgen in de St. Joriskerk in hartje Amersfoort. Hier vond namelijk de sfeervolle kick-off plaats van Kerkproeverij. De winnares van Heel Holland Bakt, Annemarie Pronk bakte een prachtige taart voor dit event. Er waren vele gasten. Verschillende kerkelijk vertegenwoordigers sneden de taart aan en deelden dit uit aan voorbijgangers op de markt. Een ontspannen aftrap van de campagne Kerkproeverij, die volgend weekend haar eerste editie beleeft.

Kerkproeverij roept kerkleden op om mensen die niet bekend zijn met de kerk, of al heel lang niet meer in de kerk zijn geweest, uit te nodigen weer eens langs te komen. Speciaal tijdens de kerkdiensten in het weekend van 9 en 10 september. Ruim 20 kerk- en geloofsgenootschappen doen mee met deze landelijke actie, een unieke interkerkelijke samenwerking met de Raad van Kerken als overkoepelend orgaan.

Voor de feestelijke start van deze Kerkproeverij waar inmiddels al meer dan 420 kerken aan mee doen, had Annemarie Pronk een enorme taart gebakken gevuld met chipolata, slagroom en aardbeienbaverois. De taart was bedekt met een kleurrijke marsepeinen kaart van Nederland. Het symboliseerde de eenheid onder het groot aantal deelnemende kerken in deze campagne. Kerken doen namelijk massaal met elkaar de deuren open voor Kerkproeverij. Bijzonder is hoe zij hun eigen smaak eraan geven, net als de taart die meerdere smaken had. Ook had Annemarie koekjes in de vorm van een kerkje gebakken, die kerken zelf ook kunnen bakken voor het Kerkproeverij-weekend. De kerk-sjabloon komt binnenkort op www.kerkproeverij.nl te staan.

De presentatie van de kick-off was in handen van KRO-NCRV presentator Leo Fijen. Voorzitter Dirk Gudde van de Raad van Kerken benadrukte dat het succes van deze actie niet ligt in het aantal nieuwe bezoekers, maar in het aantal kerkleden dat mensen uitnodigt eens mee te gaan naar een kerkdienst. Op de vraag waarom de kerken hiermee niet eerder zijn begonnen, antwoordde Gudde dat “goede ideeën zoals Kerkproeverij soms van buiten aangedragen moeten worden.” Het idee van Kerkproeverij komt namelijk van Back to Church Sunday, de missionaire beweging in Engeland. Zelf nodigt Gudde op 10 september de buurvrouw van de pastorie van zijn kerk uit om eens mee te gaan op zondag.

Robert Paul Fennema, majoor bij het Leger des Heils in Ede meldde hoe zijn korps probeert Kerkproeverij handen en voeten te geven. Met workshops en miniconcerten op zaterdag en een ‘smaakmaakdienst’ op zondag. Iwan Osseweijer, diaken van de Rooms-Katholieke parochies in Lisse en Hillegom vertelde dat de gelovigen het toch wel eng vinden om bekenden uit te nodigen. “Stel dat iemand nee zegt?” Voor beide pastores zou het een succes zijn als mensen uit de buurt op zondagmorgen langs komen die persoonlijk zijn uitgenodigd. Hoe? “Door toch maar gewoon te vragen: ga je met me mee naar de kerk?” aldus Ossewijer. Kees Posthumus verzorgde een poëtisch Spoken Word over hoe zintuigen, waaronder het proeven, in de schepping zijn gelegd. Het geheel werd muzikaal begeleid door accordenonist Juul Beerda.

Daarna was het aan Arjen Bultsma (RK-Kerk), Dirk Gudde (Raad van Kerken), Anmar Hayali (SKIN), en Rolinka Klein Kranenburg (PKN) om onder leiding van Annemarie Pronk de taart aan te snijden.
Meerdere dominees en pastores gingen daarna in een predikantstoga of boordje de markt van Amersfoort op om mensen te verrassen met een stukje taart en de uitnodiging om mee te doen aan de Kerkproeverij. Gastvrijer kon de uitnodiging niet gebracht worden.

Voordracht Kees Posthumus: klik hier

Foto’s : Willem Jan de Bruin