Eerste ervaring Kerkproeverij

Kerkproeverij speelt zich af over twee dagen; op zaterdag zijn er verschillende rooms-katholieke parochies die samenkomen, en de Zevende-dags Adventisten hebben de vaste gewoonte om op zaterdag de eredienst te vieren. Vanuit de adventisten zijn dan ook de eerste berichten binnengekomen over de zaterdag die in het teken staat van het uitnodigen van gasten in de kerk. Hanneke Tan-Koning, huisarts uit Giethoorn, stuurde een impressie vanuit Meppel.

Vandaag een hele fijne en gezegende dag gehad met Kerkproeverij. Al lang met de voorbereidingen bezig geweest, met het uitnodigen van mensen en daarvoor voorbede te vragen. Ook voor de uitnodigers. Op de dag zelf is het dan toch spannend. Als gemeente wilden we graag mensen laten zien wat voor gemeente we zijn. We hebben gemeend om daarom een sabbatschool en eredienst te maken die heel veel lijkt op de normale dienst, maar toch een beetje anders.
De sabbatschool met stellingen en een prikkelende sketch over slagroomtaart. Fijn dat tijdens de stellingen ook de gasten de vrijheid namen om mee te doen. De sfeer was open, respect voor elkaar en elkaars meningen. Natuurlijk was er een pauze met extra lekkers bij de koffie. In de pauze was er een kleine info markt waar we nog meer afdelingen van de kerk konden laten zien: Scouting, Leven & Gezondheid, de kinderen, een stukje gebedstent, natuurlijk ADRA en een boekenkraam. Elke gast kreeg een boek mee naar huis.

Ook de eredienst was door ‘ons’ leden. Total Member Involvement komt in Meppel goed uit de verf. Iedereen heeft een taak en neemt deel aan de dienst. Ook nu een Sketch, veel aandacht voor de kinderen (zij gingen letterlijk lekkere dingen proeven), een prachtige film begeleid door live pianospel en veel zingen. In de overdenking de boodschap dat we Samen kerk-zijn (1 Kor 14:26). Dus iedereen kan deelnemen door zijn of haar talenten te gebruiken voor opbouw van het geloof, de gemeente en de relatie met anderen en God. Samenkomst is meer dan alleen God eren.

Ook nog even live contact gezocht met onze jeugd op het openingskamp, zodat wij even bij hen en zij bij ons waren. Na de dienst heel gezellig een potluck, waarbij er genoeg eten was voor iedereen. Er werd nog lang gezellig gepraat. Het kerkproeven is wat ons betreft gelukt, letterlijk en figuurlijk.

Foto’s: Impressie van de adventsgemeente in Meppel, één van de eerste plaatsen in Nederland die daadwerkelijk kennis heeft gemaakt met kerkproeverij