Ruim 450 kerken hebben dit weekend meegedaan aan de eerste Nederlandse Kerkproeverij, een actie waarbij kerkgangers anderen (vrienden, kennissen, buren, collega’s) uitnodigen om eens mee te gaan naar een dienst in hun vaste godshuis, om daar van geloof en kerkgemeenschap te ,,proeven”. Deze eerste Kerkproeverij is een initiatief van de Raad van Kerken en wordt ondersteund door 22 kerkgenootschappen.

In de Brandsmaparochie in Bolsward mocht pastoor Arjen Bultsma naast 100 ‘gewone’ kerkgangers ook 40 gasten verwelkomen. Na de mis volgde een bijbelse proeverij met o.a. cake uit de tijd van de bijbel, Syrisch brood, druiven en olijven. De gasten kregen een goody bag mee met wat te lezen en wat te proeven. Voorzitter Henny Brouwer van de Zalige Titus Brandsmaparochie in Bolsward vertelt dat de kerkganger het lastig vonden om mensen uit te nodigen naar de mis, maar na afloop waren er vooral enthousiaste reacties vanwege de bijzondere ervaring.

Bij de protestantse Maartenskerk in Doorn meldde zich zondagmorgen zo’n 75 gasten extra naast de eigen gemeente van 150 bezoekers. Naast de gewone kerkliederen schalde ook het Morning has Broken van Cat Stevens door de kerk en kon door de bezoekers van de protestantse dienst rond de gebeden een kaarsje worden aangestoken. Dominee Sophie Hofstee van de Maartenskerk had bij de voorbereiding duidelijk rekening gehouden met de gasten. Zo werd vaak uitgelegd wat de betekenis is van het lezen uit de bijbel, het bidden en het houden van een preek. “De meeste bezoekers vertelden mij dat ze ervan genoten hadden, sommigen waren verrast dat er zo’n jonge dominee op de kansel stond”, aldus de 28 jarige dominee Hofstee.

De landelijke Raad van Kerken onderzoekt de komende weken wat al die 450 kerken voor ervaringen hebben opgedaan met de Kerkproeverij, om te zien of in 2018 de tweede aflevering georganiseerd wordt.

Social media

Op social media zijn talloze ervaringen te vinden van Kerkproeverij. Hieronder een paar reacties:

* Dankzij @rebeccaond @Tjanneke durf ik vandaag voor het eerst van mijn leven naar een kerk te gaan.

* Op naar de #kerkproeverij in de dorpskerk van @gem_BR. Smaken, proeven en zien dat de Heer goed is, samen met honderden geloofsgenoten&gasten.

* Mooie dienst @pgeastermar, leuk om te zien hoeveel mensen zich lieten uitnodigen #kerkproeverij.

* Meer dan ’n kerk vol bij #Kerkproeverij #Michaëlkerk #Leersum. Eerst met kids, daarna volwassenen over #vertrouwen en de sprong vh geloof.

Foto: Leersum (social media)