Ontspannen kick-off

Het belooft een ontspannen kick-off te worden van Kerkproeverij. Vrijdag 1 september is daarvoor iedereen uitgenodigd op het plein bij de Joriskerk in Amersfoort. Van 11.00 uur tot 12.00 uur geven diverse vertegenwoordigers van kerken het startschot voor de grootste missionaire campagne die ooit in Nederland is gehouden. Ruim twintig kerken ondersteunen de campagne en vragen gemeenteleden en parochianen om op zaterdag 9 september of zondag 10 september iemand uit te nodigen om met hen een kerkelijke viering te bezoeken.

Een kernteam kwam donderdag 24 augustus nog één keer bij elkaar om alles door te nemen. Rachèl Koopmans van de Evangelische Omroep presenteerde het draaiboek voor 1 september. Om 11.00 uur zal Leo Fijen, bekend van diverse KRO-programma’s, een woord van welkom uitspreken. Hij interviewt Dirk Gudde, voorzitter van de Raad van Kerken, die iets over de achtergronden van de campagne. Daarna komen twee mensen uit plaatselijke gemeenten aan het woord. Onder hen diaken Iwan Osseweijer, die iets zal vertellen over de manier waarop men in de Bollenstreek invulling geeft aan Kerkproeverij. Er zullen ook korte video’s te zien zijn van hoe Kerkproeverij onder meer in Zwolle is aangekondigd.

Kees Posthumus is bereid gevonden om in cabarettekst op Kerkproeverij in te gaan. En hij krijgt begeleiding op een accordeon. Daarna komt Anne-Marie Pronk, lid van het Leger des Heils, aan het woord. Zij is bekend als winnares van ‘Heel Holland Bakt’. Zij zal een taart onthullen die past bij Kerkproeverij. Aanwezige kerkleden en gasten krijgen vervolgens gelegenheid de lekkernij te proeven en uit te delen. Bij het evenement zijn talloze leden van de Raad van Kerken aanwezig en ook de media worden genodigd om de opmaat voor de feitelijke Kerkproeverij, een week later, mee te maken.

Tijdens de laatste voorbereidingen was er een zekere euforische stemming. Leo Fijen kon als directeur van uitgeverij Adveniat meedelen dat er al meer dan 10.000 boekjes zijn verkocht van het inspiratieboekje ‘Rooms-katholiek in deze tijd’. De oplage is verhoogd naar 15.000 en zal misschien nog wel doorlopen tot 20.000 exemplaren. Bisschop Hans van den Hende schrijft in het voorwoord onder meer: ‘Dit boekje is een uitnodiging om de band met de Katholieke Kerk te vernieuwen en verder te verdiepen. ‘Kerkproeverij’ wil zeggen dat je opnieuw mag proeven hoe waardevol de Kerk is in onze levenslange dialoog met God en met de mensen om ons heen’.

Leo Fijen kondigde verder aan, dat de KRO-televisie de komende twee weken (op 3 en 10 september) aandacht geeft aan Kerkproeverij. De televisie zal gesprekken uitzenden met herintreders. Eén van hen woonde vijftien jaar onder de rook van de Nicolaasbasiliek in Amsterdam. Hij dacht vaak: ‘Ik moet er toch eens binnengaan’. En toen hij dat uiteindelijk deed, ‘was hij verkocht’, om met Leo Fijen te spreken. Hij volgde een alfacursus en vond een eigen plek binnen de kerkelijke gemeenschap.

Ieder die wil, kan er bij zijn vrijdag 1 september van 11.00 uur tot 12.00 uur op het plein voor de Joriskerk in Amersfoort. Opgave vooraf is niet nodig. Vanuit de organisatie zullen er foto’s worden genomen die later van een website kunnen worden gedownload, zodat ze in plaatselijke kerken en parochies kunnen worden gebruikt om in de week voorafgaand aan de plaatselijke Kerkproeverij kunnen worden gebruikt om nog wat bekendheid aan de activiteit te geven. Mocht u zelf naar Amersfoort komen op 1 september: Laat u dan vooral fotograferen met de speciale Kerkproeverij-taart van Anne-Marie Pronk. Zij zal zelf tekst en uitleg geven over het gebak.

De website www.kerkproeverij.nl biedt de gelegenheid aan plaatselijke kerken om zich aan te melden bij de campagne. Het idee is, dat je op basis daarvan idee krijgt hoeveel gemeenten en parochies er mee doen en waar ze te vinden zijn. Die teller staat inmiddels op 350. De Raad van Kerken heeft een enquête gemaakt die direct na afloop van de zondag kan worden ingevuld. Op basis daarvan verwacht de organisatie een beeld te krijgen van het aantal uitnodigingen, het aantal gasten en de ervaringen.

Foto’s:
1. Het plein bij de St. Joriskerk in Amersfoort, waar de kick-off plaatsvindt
2. Het kernteam van de campagne rond de tafel: op de rug Ruan Crew, dan linksom draaiend: Arjen Bultsma, Leo Fijen, voorzitter Wim Altink, Jan Wessels, Nynke Dijkstra, Rachèl Koopman.