Aankleding van welkom

Servicegoed uit diverse culturen, een koffiezetter en veldbloemen. Dat zijn drie ingrediënten die de werkgroep Liturgische schikking van de Raad van Kerken gebruikt bij de speelse opstelling die ze aanreiken voor de zondag (of zaterdag) waarop een kerk meedoet met Kerkproeverij. Op verzoek van de Raad heeft de werkgroep een paar schikkingen gemaakt, waaraan plaatsen die meedoen met Kerkproeverij ideeën kunnen ontlenen.

Kerken en parochies die meedoen met Kerkproeverij vragen eigen kerkleden om mensen uit te nodigen een kerkdienst op 10 september (of zaterdag 9 september) bij te wonen. Mensen die de gewoonte wat zijn kwijtgeraakt een kerkdienst te bezoeken zijn zo in de gelegenheid weer eens achter de kerkdeuren te kijken en te zien hoe het er toe gaat.
Nodig die ander eens uit om te proeven van de stilte, de woorden uit de Bijbel, de gemeenschap en……. de koffie.

De werkgroep stelt de volgende aankleding van de kerk voor:

* Maak in de hal van de kerk een tafel mooi met verschillende koffie- en theepotten, kop en schotels, serveerschaaltjes enz.

* Neem ook serviesgoed uit andere culturen – iedereen is welkom.

* Leg allerlei soorten (veld)bloemen in het serviesgoed.

* Probeer ook aandacht te geven aan de details zoals een koffielepel, de verschillende kleuren symbool voor de verschillende mensen die toch met elkaar verbonden zijn door het koffiemoment.

* Óf een koffiezetter met een rood snoer als beeld van de geest die een inspiratiebron wil zijn.

* Een serveerschaaltje met een klimopblad en korenaren geeft de kernwoorden aan: trouw en het levende brood.

Zorg dat het uitbundig en vrolijk is: feest om elkaar te kunnen ontmoeten!

Maaltijd thuis of in de kerk

De leden van de werkgroep hebben nog wat verder gedacht en zich de vraag gesteld wat je nog meer zou kunnen doen. Ze kwamen bij de gedachte dat je bij de kerk een maaltijd kunt serveren of mensen thuis een maaltijd kunt aanbieden. Een maaltijd vervult de behoefte om samen te zijn, te delen, anderen te leren kennen, gedachten uit te wisselen.
Om onenigheid te vereffenen, met elkaar verdriet te verwerken of juist om samen feest te vieren. Fijn om daarbij anderen – gasten en/of vreemden – uit te nodigen.

De werkgroep komt hier tot de volgende schikking:

* Maak een schikking op een gedekte tafel waarbij vooral de cirkel – de verbinding – duidelijk zichtbaar is.

* Een rank van klimop of Clematis is de basis voor de cirkel; zorg dat alle bordjes in de cirkel passen.

* Leg daar de bloemen los tussen of steek meerdere bloemstelen in een glazen buisje en leg die tussen de ranken.

* Kies voor vrolijke, kleurige bloemen om te laten zien dat het puur geluk is als er samen aan van een maaltijd genoten kan worden.

* Plaats in het midden van de tafel een platte schaal of hoge vaas. Vul de schaal met korenaren en druiven, het is een zichtbare verwijzing naar het sacrament.

* Een tafelversiering leent zich uitstekend voor schikkingen met eetbare bloemen en kruiden. Zoals Goudsbloem, Oost-Indische kers, viooltje, roos en lavendel; basilicum, komkommerkruid, radijs, thym. Zoek bij twijfel over de giftigheid van de bloemen goede informatie.

De werkgroep citeert bij de onderbouwing het platform Gastvrijheid in Bedrijf: ‘Wanneer je te gast bent, word je als uniek mens gezien die welkom wordt geheten en waarvoor oprechte aandacht is. Gastvrijheid is de kunst om mensen welkom te laten voelen’.

Voor het uitvoerige bericht van de werkgroep schikking: klik hier