Week van Gebed 2018: Bloemschikken bij ‘Recht door zee’

Gods rechterhand leidde het volk Israël recht door zee. Daarmee deed God het volk recht, dat jarenlang onderdrukt was door de Egyptenaren. In Exodus 15 lezen we een lied dat Mozes samen met de Israëlieten hierover zong. Het lied is het uitgangspunt voor het materiaal van de Week van Gebed voor de Eenheid van de Kerken 2018, dit jaar verzorgt door de gezamenlijke kerken uit het Caribisch gebied.

Mirjam zong dit refrein:
‘Zing voor de HEER,
zijn macht en majesteit zijn groot!
Paarden en ruiters wierp hij in zee.’

Slavernij en onderdrukking overwinnen
Het beeld dat in het materiaal van de christenen uit het Caribisch gebied komt is het beeld van de rechterhand van God.
De rechtvaardige, sterke hand die het volk samenbindt om de slavernij te boven te komen.
De reddende hand die het kwaad afweert en het volk boven de onderdrukking kan uittillen.
Daar spreekt vertrouwen uit!
Klaas van der Kamp van de Raad voor de Kerken schrijft:
‘Het zal vele Israëlieten moeilijk gevallen zijn Mozes te volgen in zijn geloofsvertrouwen. Maar eenmaal door de Schelfzee heen zal de dankbaarheid ieder te pakken hebben genomen.’

Zingend recht door zee gaan
In de taal van vandaag zouden we zeggen “we gaan ervoor!”.
En dat is wat de christenen in het Caribisch gebied willen doen,
zingend en dankbaar.

Symboliek
•    De  bont gekleurde bloemen bovenin de vaas zijn symbool voor de kleurrijke volken in het Caribische gebied.
•    De  mensen die erop vertrouwen dat ze de onderdrukking en het slavernijverleden achter zich kunnen laten omdat ze hoog over de moeilijkheden heen getild worden.
•    Twee grote bladeren als handen van God, zo geschikt dat er een beeld ontstaat dat er één beschermt en de ander het kwaad afweert.
•    Vóór de vaas is met grijze en blauwe tule het kolkende water weergegeven; achter de vaas is de droge bodem zichtbaar.
•    Bovenstaande foto geeft bontgekleurde zomerbloemen weer. In januari zullen die niet voorhanden zijn. Denk dan aan bijv. de bloemen van de kerstster, forsithia, helleborus, vibirnum, winterviooltjes, cyclaam.
Gedroogde peperbesjes of de gedroogde lampionnetjes geven ook veel kleur.