Gratis Bijbels Kerkproeverij

‘De voorbereidingen voor de Kerkproeverij zijn begonnen. De Bible Box is binnen. Kado gekregen van www.bijbelvereniging.nl. Met nieuwe testamenten in het Engels, Pools, Turks, Spaans, Portugees, Arabisch en natuurlijk Nederlands. Jij komt toch ook op zondag 10 september!’

Zomaar een bericht geplukt van facebook, van de kerk in Westerwatering. Het aantal kerken dat meedoet en zich officieel aangemeld heeft via www.kerkproeverij.nl loopt inmiddels in de honderden. Uit de statistiek van het webbezoek valt af te lezen dat velen gebruik maken van de materialen die beschikbaar zijn, zoals de uitnodigingskaarten. En het aantal organisaties en instellingen die zich aansluiten en een steentje bijdragen groeit.

De Bijbelvereniging, een organisatie die bijvoorbeeld Bijbels verspreid via hotels, wijst er op, dat men in het kader van Kerkproeverij gratis bijbels kan ontvangen als plaatselijke kerk. In Westerwatering maakt men al van die mogelijkheid gebruik. Kerken die daar ook aan mee willen doen kunnen via de website www.bijbelvereniging.nl een gratis box aanvragen. Er zijn Nieuwe Testamenten beschikbaar met de tekst van de Herziene Statenvertaling en met de tekst van de Bijbel in Gewone Taal.

De Bijbelvereniging heeft een speciale Bible Box ontwikkeld, waarin zo’n honderd Bijbels een plek krijgen. Kerken kunnen die box aanvragen en de eenvoudige edities aanbieden aan geïnteresseerde bezoekers.

De Bijbelvereniging is in Nederland vooral bekend vanwege de verspreiding van Bijbels via hotelkamers. De website geeft aan, dat er een levertijd is van maximaal drie weken. Dus kerken die willen profiteren van het aanbod doen er verstandig aan per ommegaande zich rechtstreeks te melden bij de organisatie. Overigens worden de boeken in de praktijk meestal binnen een week bezorgd, zo is de ervaring van velen, ook in het kader van de campagne van Kerkproeverij.

Op de vraag waarom mensen in het algemeen Bijbels zouden aanvragen, zegt de Bijbelvereniging zelf: ‘Als gevangenispastor, vluchtelingenwerker, zorgverlener, evangelist, verplegende, asielbezoeker of missionair betrokken gemeentelid, komt het wellicht op uw pad om (een) Bijbeluitgave(n) te kunnen uitreiken. Misschien in het Nederlands, maar mogelijk ook in een andere taal. U kunt daarvoor bij de Bijbelvereniging terecht. In bijvoorbeeld een kerkgebouw, ontvangsthal, stiltecentrum, ontmoetingskamer of koffieruimte kan een Bible Box uitstekende diensten bewijzen. Een Bible Box is een kistje met acht vakjes, waarin Nieuwe Testamenten in veel verschillende talen geplaatst kunnen worden. Bezoekers en voorbijgangers kunnen daaruit gratis een exemplaar meenemen. Het blijkt erg goed te werken! Vraag u er gerust één aan bij de Bijbelvereniging via Bijbels bestellen’.

De Bijbelvereniging kan de actie aanbieden, omdat donateurs de organisatie ondersteunen met bijdragen. Zij vinden het belangrijk dat de Bijbel voor iedereen beschikbaar is, zonder welke hindernis (praktisch of financieel) dan ook.