Zwolle promoot Kerkproeverij

De Plantagekerk in Zwolle heeft een prachtig filmpje op YouTube geplaatst als ondersteuning van de campagne ‘Kerkproeverij’. Al meer dan 250 kerken hebben inmiddels via www.kerkproeverij.nl laten weten dat ze op 10 (of 9) september ook mensen zullen uitnodigen om een keer een kerkdienst bij hen te bezoeken. Daarmee krijgt de campagne Kerkproeverij steeds meer invulling.

Het zijn in dit stadium met name de plaatselijke kerken en parochies die moeten beoordelen of het initiatief iets is voor hun eigen lokale gemeenschap. Het idee is immers dat je plaatselijk als gemeenteleden mensen uitnodigt om een keer met jou mee naar een kerkdienst te gaan. Daardoor raken mensen iets meer vertrouwd met datgene wat er tegenwoordig in een kerkdienst gebeurt. Het verlaagt de drempel. Tegelijk herinnert het de betrokken gemeenteleden aan het karakter van wat geloven eigenlijk is, hoeveel vreugde ze er zelf aan beleven en hoe logisch het is anderen daarvoor uit te nodigen.

De Plantagekerk in Zwolle waar de gereformeerd-vrijgemaakte predikant ds. Jos Douma aan is verbonden, schreef bij het filmpje dat men gemaakt heeft op YouTube de volgende tekst: ‘We gaan iets nieuws doen! In het weekend van 9 en 10 september 2017. Alle kerken samen. Wat heel erg voor de hand ligt en wat we misschien al veel eerder hadden moeten doen. Wat in Engeland en de VS al jaren een bewezen succes is. Namelijk, gewoon iemand uitnodigen om mee te gaan naar de kerk. Om het geloof te ‘proeven’. Want waarom zou je datgene wat voor jou waardevol is alleen voor jezelf houden?’

Zelf het filmpje bekijken? Zie: https://www.youtube.com/watch?v=5Qml8bHSjis&feature=youtu.be

Foto: Eén van de mensen die de promo inspreekt