Walk op zeker 16 plekken

Tenminste op zestien plaatsen in Nederland worden er in de vredesweek een walk of peace gehouden. Dat heeft Edwin Ruigrok, de vertegenwoordiger van Pax in de taakgroep Pelgrimage van de Raad van Kerken, bekendgemaakt.

De walks of peaces vinden plaats van Middelburg tot Leeuwarden, dus in de diverse regio’s. Bij al deze wandelingen kunnen deelnemers elkaar ontmoeten, ervaringen delen en ervaren wat vrede betekent. ‘Gezamenlijk laten we een krachtig geluid horen in de samenleving, een geluid van hoop, van verlangen, van geloof in samenleven’, aldus Ruigrok in een nieuwsbrief. Pax verwijst naar de website waar allerlei tools te vinden zijn om een walk of peace op te zetten.

Op het onderdeel website www.vredesweek.nl/tips-voor-organisatie zijn behalve de stap-voor-stap handleiding voor de walk of peace, ook een aanbod vinden voor aantrekkelijke posters (aan te passen voor eigen promotie), en een promofilmpje (bijv. voor op facebookpagina). Daarnaast kunnen mensen katoenen PAX-tassen krijgen (leuk voor deelnemers). Voorbeeldpersberichten zijn in de maak en een envelop met verschillende materialen en informatie over de vredesweek kan begin augustus op de deurmat vallen (mits men een verzoek met een adres instuurt naar Pax, zodat de organisatie een postadres krijgt).

In vele plaatsen is de lokale Raad van Kerken betrokken bij de organisatie van de walk of peace; in de regel zoekt men naar een brede coalitie met onder meer ambassades van Vrede, een stadsklooster, een burgerlijke gemeente, multi-levensbeschouwelijke platforms enz.

Zoetermeer is één van de steden waar een walk of peace wordt gehouden. In de nieuwsbrief legt men uit hoe zo’n tocht invulling krijgt: ‘In Zoetermeer wordt de Walk for Peace georganiseerd door het ILOZ, het Inter Levensbeschouwelijk Overleg Zoetermeer. Hier lopen de wandelaars door de stad, staan zij stil op bijzondere plekken, luisteren zij naar toespraken en krijgen zij thee en hapjes aangeboden. Bijzonder is het element van herdenking. ‘We lassen een gedenkmoment in voor omgekomen vluchtelingen’, legt de organisator uit. ‘We creëren een monument, waarschijnlijk een gedicht dat verwerkt wordt in een kunstwerk. De wandelaars nemen oude schoenen mee, die symbool staan voor de lange afstanden die vluchtelingen vaak moeten afleggen. Deze laten zij tijdens de wandeling achter bij het monument. En mensen kunnen handwerkstukken maken die zwemvesten voorstellen en deze meedragen of meegeven’. Aan de wandeling neemt ook een grote groep Syrische vluchtelingen deel’.

Foto’s van de walk of peace in Enschede gehouden